Transmisija yra viena iš svarbiausių automobilio mechaninių sistemų, atsakinga už variklio sukuriamos galios perdavimą į ratus, leidžiant transporto priemonei judėti. Transmisija leidžia vairuotojui kontroliuoti automobilio greitį ir sukimo momentą, o tai būtina norint optimaliai ir efektyviai valdyti transporto priemonę. Šiame straipsnyje aptarsime, kas yra transmisija, kokios yra jos rūšys ir kaip ji veikia.
Kas Yra Transmisija?
Transmisija yra mechaninių komponentų rinkinys, kuris sudaro automobilio pavarų dėžę ir perduoda variklio sukuriamą galią į automobilio ratus. Transmisijos pagrindinė funkcija yra keisti variklio galią ir greitį taip, kad transporto priemonė galėtų judėti įvairiomis sąlygomis – nuo lėto riedėjimo iki greito važiavimo dideliu greičiu.
Transmisija taip pat leidžia transporto priemonei judėti atgal (atbuline eiga) ir yra svarbi transporto priemonės stabdymui naudojant variklio stabdymą.
Transmisijos Tipai
Yra keli pagrindiniai transmisijos tipai, naudojami įvairiuose automobiliuose:
1. Mechaninė Transmisija (Rankinė pavarų dėžė)
Mechaninė transmisija, dar vadinama rankine pavarų dėže, reikalauja, kad vairuotojas pats perjungtų pavaras, naudodamasis pavarų svirtimi ir sankabos pedalu. Šio tipo transmisija yra paprasta ir dažnai naudojama dėl jos efektyvumo ir didesnio vairuotojo kontrolės.
- Kaip veikia: Vairuotojas, naudodamas sankabos pedalą, atskiria variklį nuo transmisijos, perjungia pavarą naudodamas pavarų svirtį, o tada atleidžia sankabos pedalą, kad pavarų dėžė susijungtų su varikliu ir perduotų galią ratams.
2. Automatinė Transmisija
Automatinė transmisija, priešingai nei mechaninė, automatiškai perjungia pavaras pagal važiavimo sąlygas ir variklio apkrovą. Ji yra patogesnė vairuotojui, nes nereikia rankiniu būdu perjungti pavarų ir naudoti sankabos.
- Kaip veikia: Automatinė transmisija naudoja hidraulinę sistemą ir pavarų rinkinius, kurie automatiškai perjungia pavaras pagal transporto priemonės greitį, apkrovą ir akseleratoriaus padėtį. Ji taip pat naudoja sukimo momento keitiklį, kuris pakeičia mechaninę sankabą ir leidžia varikliui veikti skirtingais greičiais nepriklausomai nuo ratų greičio.
3. Pusiau Automatinė Transmisija (Robotizuota pavarų dėžė)
Pusiau automatinė transmisija yra tam tikras tarpinis variantas tarp mechaninės ir automatinės transmisijos. Šio tipo transmisijos leidžia vairuotojui pasirinkti, kada perjungti pavaras, tačiau perjungimas atliekamas elektroniniu būdu, be sankabos pedalo naudojimo.
- Kaip veikia: Vairuotojas perjungia pavaras naudojant pavarų svirtį arba vairo menteles, tačiau sankaba valdoma automatiškai elektroniniu būdu. Ši transmisija sujungia automatinės ir mechaninės transmisijų privalumus.
4. Variatorinė Transmisija (CVT – Continuously Variable Transmission)
Variatorinė transmisija neturi fiksuotų pavarų, o leidžia tolygiai keisti perdavimo santykį. Tai leidžia varikliui veikti optimaliu greičiu visomis sąlygomis, o tai gali pagerinti kuro ekonomiją ir važiavimo komfortą.
- Kaip veikia: CVT transmisija naudoja dvi kūginės formos skriemulius ir diržą arba grandinę, kuri leidžia tolygiai keisti perdavimo santykį. Vietoje tradicinių pavarų CVT naudoja skriemulių diametrų skirtumus, kad reguliuotų variklio greitį ir sukimo momentą.
5. Dviejų Sankabų Transmisija (DCT – Dual Clutch Transmission)
Dviejų sankabų transmisija sujungia mechaninės ir automatinės transmisijos elementus. Šio tipo transmisija naudoja dvi sankabas, kad būtų galima greitai perjungti pavaras be jokių pertrūkių galios perdavime.
- Kaip veikia: DCT turi dvi sankabas: vieną neporiniams pavaroms (1, 3, 5, 7) ir kitą poriniams (2, 4, 6). Tai leidžia iš anksto paruošti kitą pavarą, kad perjungimas būtų itin greitas ir sklandus.
Kaip Veikia Transmisija?
Transmisija veikia taip, kad variklio sukurta galia būtų perduodama ratams efektyviai, reguliuojant transporto priemonės greitį ir sukimo momentą pagal vairavimo sąlygas.
Transmisijos Pagrindiniai Komponentai:
- Sankaba (mechaninė transmisija) arba sukimo momento keitiklis (automatinė transmisija): Leidžia atskirti variklį nuo transmisijos, kad būtų galima sklandžiai perjungti pavaras arba sustoti.
- Pavarų Dėžė: Sudaro įvairios pavaros ir pavarų rinkiniai, leidžiantys reguliuoti sukimo momentą ir greitį, perduodamą į ratus. Skirtingos pavaros leidžia transporto priemonei optimaliai veikti įvairiomis sąlygomis, nuo lėto judėjimo miesto eisme iki greito važiavimo greitkelyje.
- Perdavimo Velenas: Perduoda galią nuo pavarų dėžės į diferencialą ir galiausiai į ratus.
- Diferencialas: Leidžia ratams suktis skirtingu greičiu, kuris yra būtinas posūkių metu, kai vidinis ratas turi įveikti trumpesnį atstumą nei išorinis.
Transmisijos Veikimo Procesas:
- Variklio Galia: Variklis sukuria galią degindamas kurą vidaus degimo procese.
- Sankaba ar Sukimo Momento Keitiklis: Sankaba (mechaninėje transmisijoje) arba sukimo momento keitiklis (automatinėje transmisijoje) sujungia arba atjungia variklį nuo pavarų dėžės, leisdami sklandžiai perjungti pavaras.
- Pavarų Dėžė: Pavarų dėžė perjungia pavaras, kad būtų keičiamas greitis ir sukimo momentas pagal poreikį.
- Perdavimo Velenas ir Diferencialas: Perdavimo velenas ir diferencialas perduoda galią į ratus, leidžiant transporto priemonei judėti į priekį ar atgal, priklausomai nuo pasirinktos pavaros.
Išvada
Transmisija yra esminė transporto priemonės dalis, leidžianti efektyviai valdyti variklio sukuriamą galią ir perduoti ją ratams. Nesvarbu, ar tai būtų mechaninė, automatinė, variatorinė ar dviejų sankabų transmisija, kiekviena turi savo privalumų ir trūkumų. Svarbu tinkamai prižiūrėti transmisiją, kad užtikrintumėte sklandų ir efektyvų automobilio veikimą.