Audi A3 su 1.9 TDI 66 kW varikliu – tai klasikinis pasirinkimas tiems, kurie ieško paprasto, patikimo ir ekonomiško automobilio be perteklinių technologijų. Nors šis modelis šiandien jau laikomas senesniu (pirmoji A3 karta, vadinama 8L, gaminta 1996–2003 m.), jis vis dar aktyviai cirkuliuoja naudotų automobilių rinkoje, o kai kuriuose regionuose – ir kasdieninėse kelionėse.
66 kW (90 AG) versija išsiskiria tuo, kad yra pati silpniausia tarp 1.9 TDI gamos, bet tuo pačiu – labiausiai giriama dėl savo ilgaamžiškumo. Tai tas pats legendinis 1.9 TDI su žymiuoju variklio kodu AGR, kuris pasižymi mechaniniu įpurškimu, be kintamos geometrijos turbinos, be dviejų masių smagračio ir be EGR valdymo per ECU – tai reiškia mažiau gedimų ir paprastesnį remontą.
Šis variklis buvo naudojamas ne tik Audi, bet ir Volkswagen, Škoda bei Seat modeliuose – ir laikomas vienu iš patikimiausių dyzelinių variklių visame koncerne. Būtent dėl savo paprastumo ir atsparumo netinkamai eksploatacijai, A3 su 66 kW varikliu neretai pavadinamas „neužmušamu dyzeliu“.
Visgi, ar 66 kW šiandien pakanka dinaminiam ir patogiam važiavimui? Ar verta investuoti į beveik 20 metų senumo modelį su didele rida? Šiame straipsnyje atsakysime į visus klausimus – nuo techninių duomenų ir eksploatacijos ypatybių iki realių vairuotojų atsiliepimų.
Audi A3 1.9 TDI 66 kW – variklio charakteristika
Audi A3 1.9 TDI 66 kW variklis priklauso legendinei Volkswagen AG TDI šeimai ir dažniausiai žymimas AGR variklio kodu. Tai vienas pirmųjų A3 modelių su dyzeliniu varikliu, kuris buvo montuojamas nuo 1996 iki 2001 metų. Šis agregatas pasižymi išskirtiniu patikimumu, labai paprasta konstrukcija ir nedidele eksploatacine kaina.
Techniniai duomenys
AGR variklis – tai 1.9 litro, 4 cilindrų dyzelinis variklis su tiesioginiu įpurškimu (TDI) ir mechaniniu siurbliu (ne PD ar CR sistema). Jo galia – 66 kW (90 AG) prie 4000 aps./min, o sukimo momentas – 210 Nm jau prie 1900 aps./min. Dėl tokio sukimo momento pasiskirstymo automobilis turi pakankamai traukos važiuoti mieste ar magistralėje, nors greitėjimas iki 100 km/h trunka apie 12,5 sekundės.
Ši versija buvo kuriama ne sportiškam važiavimui, o efektyviai ir taupiai kasdienai, todėl neturi sudėtingų komponentų: nėra kintamos geometrijos turbinos, nėra DPF, nėra dviejų masių smagračio – o tai reiškia žymiai mažiau potencialių gedimų.
Pavarų dėžės ir transmisija
Dažniausiai 66 kW versija komplektuota su 5 laipsnių mechanine pavarų dėže, kuri yra patikima ir ilgai tarnaujanti, jei reguliariai keičiama alyva. Kai kurios versijos buvo siūlomos su automatine 4 laipsnių dėže (01M), bet jos patikimumas laikomas prastesniu – ypač šiandien, kai šie agregatai peržengę 20 metų amžių.
Kadangi tai priekiniais ratais varomas automobilis, važiuoklės schema – paprasta ir ilgaamžė, ypač lyginant su modernesniais TDI modeliais.
Kuro sąnaudos
Gamintojas deklaruoja vidutines sąnaudas apie 4,8–5,1 l/100 km, tačiau realios kuro sąnaudos priklauso nuo būklės, važiavimo stiliaus ir metų laiko:
- Mieste – apie 6,0–6,5 l/100 km;
- Užmiestyje – galima pasiekti 4,5–4,8 l/100 km;
- Mišriu režimu – apie 5,2–5,7 l/100 km.
Dėl mažos galios ir gerai suderintos pavarų dėžės šis variklis yra labai ekonomiškas, net ir po didelės ridos. Neretai vairuotojai pasiekia net 800–900 km su vienu 55 litrų baku, važiuodami mišriu režimu.
Patikimumo esmė – paprastumas
Audi A3 su šiuo varikliu neturi daug elektronikos, nėra jautrus degalų kokybei, o jo konstrukcija leidžia remontuoti daugelį komponentų be brangios diagnostinės įrangos. Tai idealus pasirinkimas tiems, kas ieško automobilio „suverži ir važiuok“ principu – ypač kaimo vietovėse ar tiems, kurie patys prižiūri automobilį.
Važiavimo savybės ir naudojimo patogumas
Nors Audi A3 1.9 TDI 66 kW šiandien nebėra naujiena ir pagal šiuolaikinius standartus laikomas lėtu bei paprastu automobiliu, realiame naudojime jis vis dar gali nustebinti savo stabilumu, komfortu ir ekonomišku charakteriu. Svarbu suprasti, kad tai – automobilis, sukurtas ne sportiškumui ar prestižui, o patikimam ir racionaliam judėjimui kasdien.
Važiavimas mieste ir užmiestyje
Miesto režimu automobilis važiuoja sklandžiai, ypač jei įprasta važinėti ramiai ir vengti staigaus akseleravimo. Dėl mažos galios variklis nėra dinamiškas, tačiau traukos nuo žemų apsukų pakanka sklandžiam judėjimui, ypač kai automobilis nėra smarkiai apkrautas. Važiuojant užmiestyje, A3 elgiasi stabiliai – prie 90–100 km/h greičio variklis dirba optimaliose apsukose, todėl ir sąnaudos, ir triukšmas išlieka nedideli.
Tiesa, lenkimo situacijos reikalauja šiek tiek daugiau planavimo. Norint aplenkti greičiau važiuojantį automobilį, tenka perjungti į žemesnę pavarą, nes 66 kW versija nėra skirta agresyviam važiavimui. Tačiau su tuo susitaikius, šis modelis važiuoja labai užtikrintai ir net per 20 metų neišduoda savo inžinerinio tvirtumo.
Pakabos darbas ir komfortas
Audi A3 8L važiuoklė – pakankamai paprasta, tačiau tvirta. Ji sukurta taip, kad sugebėtų prisitaikyti prie įvairių kelių – nuo miesto grindinio iki duobėtų regioninių kelių. Net senesni automobiliai vis dar geba užtikrinti komfortišką, minkštą riedėjimą, jei važiuoklės elementai tinkamai prižiūrėti.
Sukibimas posūkiuose – pakankamai geras, nors kėbulas šiek tiek pasvyra, nes pakaba nėra sportiškai kieta. Tačiau būtent dėl to važiavimas kasdien tampa malonesnis, ypač ilgesnėse kelionėse. Žmonės, dažnai važiuojantys į užmiestį ar gyvenantys užmiestyje, vertina šio modelio mechaninį paprastumą, važiuoklės ilgaamžiškumą ir nuspėjamą valdymą.
Vairo sistema ir stabdžiai
Vairo mechanizmas – hidraulinis, veikia gana tiksliai ir turi pakankamą informatyvumą. Nors šiuolaikiniai automobiliai siūlo lengvesnį pasukamumą ir adaptacinius vairo stiprintuvus, 8L A3 išlaiko klasikinį „senosios mokyklos“ pojūtį, kuris kai kuriems vairuotojams netgi malonesnis.
Stabdžių sistema – paprasta, bet efektyvi. Diskiniai stabdžiai priekyje ir būgniniai gale (kai kuriose versijose – diskiniai ir gale), jei tvarkingi, stabdo tvirtai ir nuspėjamai. Esant originaliems stabdžių komponentams, stabdymo kokybė atitinka kasdienius poreikius.
Salono triukšmo lygis ir ergonomika
Nors automobilis pagamintas prieš daugiau nei du dešimtmečius, salonas izoliuotas pakankamai gerai, ypač važiuojant mieste ar iki 100 km/h greičiu. Variklis šaltas gali būti triukšmingesnis, bet įšilus dirba gana švelniai. Dėl variklio paprastumo, vibracijos minimalios, o garso izoliacija išlieka efektyvi, jei nebuvo ardomos durys ar dangos.
Sėdynės – pakankamai minkštos, su gera atrama nugarai. Salone dominuoja tvirtos, kokybiškos plastmasės, kurios net po 20 metų išlaiko savo vientisumą. Visi valdikliai – paprasti ir funkcionalūs, todėl eksploatuoti šį modelį labai patogu.
Patikimumas, eksploatacija ir silpnos vietos
Audi A3 1.9 TDI 66 kW su variklio kodu AGR garsėja ne veltui – tai vienas patikimiausių dyzelinių variklių, kada nors montuotų į VAG koncerno automobilius. Dėl paprastos konstrukcijos, minimalaus kiekio elektronikos ir mechaninio įpurškimo, šis variklis išsiskiria ne tik ilgaamžiškumu, bet ir maža eksploatacijos kaina. Tačiau kaip ir bet kuris automobilis, net ir šis modelis turi keletą techninių vietų, į kurias verta atkreipti dėmesį.
Variklio ilgaamžiškumas – „neužmušamas“ reputacija pagrįsta
AGR variklis dažnai vadinamas „neužmušamu“ dėl savo paprastumo. Jame nėra kintamos turbinos geometrijos, nėra dviejų masių smagračio, nėra sudėtingų elektroninių purkštukų. Tai leidžia šiam varikliui veikti šimtus tūkstančių kilometrų net ir be idealiausios priežiūros. Yra nemažai atvejų, kai tokie automobiliai peržengia 500 000 km ribą be kapitalinio remonto. Jei laiku keičiamas tepalas, oro ir kuro filtrai bei laikomasi elementarių priežiūros intervalų – variklis tarnauja be jokių didesnių problemų.
Svarbiausi eksploataciniai mazgai
Nepaisant tvirtumo, yra keletas mazgų, kuriuos reikėtų stebėti:
Paskirstymo diržas ir vandens pompa. Šiuose varikliuose naudojama paskirstymo diržo sistema, kuri reikalauja keitimo kas 90 000–120 000 km. Drauge būtina keisti ir vandens pompą – tai padeda išvengti galimų aušinimo sistemos gedimų. Ignoruojant šiuos darbus, galima sulaukti variklio pažeidimų.
Tepalo siurblys ir slėgis. Nors tepalo sistema paprasta, senesniuose varikliuose gali sumažėti slėgis dėl susikaupusių nuosėdų tepalo kanaluose ar užsikimšusio siurblio tinklelio. Prieš perkant verta atlikti slėgio patikrą arba bent stebėti ar neįsižiebia tepalo lemputė užvedimo metu.
Žvakių ir pakaitinimo sistemos veikimas. Dyzeliniai varikliai jautrūs pakaitinimo žvakių būklei. Jei viena ar kelios neveikia, žiemos metu variklis sunkiai užsiveda arba rieda netolygiai pirmąsias kelias minutes. Laimei, žvakės šiame modelyje yra lengvai keičiamos ir nebrangios.
Turbina ir įsiurbimo sistema
AGR variklis turi paprastą, fiksuotos geometrijos turbiną, kuri yra žymiai atsparesnė nei modernesnės VNT (kintamos geometrijos) alternatyvos. Jei variklis buvo reguliariai eksploatuojamas ir nenaudotas viršijant ribinius apsisukimus šaltas – turbinos tarnavimo laikas gali būti labai ilgas.
Vis dėlto laikui bėgant įsiurbimo kolektoriuje gali kauptis suodžiai, ypač jei EGR vožtuvas nebuvo valytas. Dėl to gali sumažėti variklio trauka arba pasirodyti dūmingumas. Profilaktinis EGR vožtuvo ir kolektoriaus valymas kas 150–200 tūkst. km – rekomenduotinas.
Kuro sistema ir siurblys
AGR variklis naudoja mechaninį aukšto slėgio kuro siurblį (Bosch VE tipo). Jis patikimas, bet jautrus kuro kokybei. Jei buvo naudojamas nekokybiškas ar vandeniu užterštas dyzelinas, siurblio veikimas gali sutrikti. Tačiau remontas ar restauracija nėra labai brangi, o pažeidimų atveju dažniausiai galima atsisakyti brangių purkštukų keitimo – nes jie paprasti, metaliniai, ir dažnai atstatomi.
Kėbulo ir elektros niuansai
Kadangi tai 8L karta, kai kurių automobilių kėbulai jau pradeda rodyti korozijos požymius – ypač arkų kraštuose, durų apačioje ir po slenksčiais. Taip pat verta atkreipti dėmesį į elektrinius langus, centrinį užraktą ir ventiliacijos sistemą – šie komponentai, nors ir nesudėtingi, dažniausiai nukenčia nuo drėgmės ar senėjimo.
Audi A3 1.9 TDI 66 kW Lietuvoje
Lietuvos keliuose Audi A3 1.9 TDI 66 kW vis dar dažnai sutinkamas – tai rodo ne tik šio modelio populiarumą praeityje, bet ir jo išties neprastą atsparumą laikui. Nepaisant amžiaus, šie automobiliai tebėra eksploatuojami tiek didmiesčiuose, tiek regionuose, dažnai net kaip pagrindinė šeimos transporto priemonė. Svarbiausia priežastis – išskirtinis paprastumas ir nedidelė priežiūros kaina.
Kelių sąlygos ir važiuoklės ilgaamžiškumas
Senosios kartos A3 važiuoklė nėra sudėtinga – tai klasikinė VAG bazė su nepriklausoma priekine ir torsionine galine pakaba. Lietuviškuose keliuose, ypač regionuose, ji išsilaiko gerai, jei naudojami kokybiški komponentai. Pakabos elementų kainos nėra aukštos, o remontą atlieka beveik visi autoservisai, todėl tai vienas iš patogesnių modelių eksploatacijai net ir tiems, kurie automobilį remontuoja savarankiškai.
Kadangi automobilis gana žemas, žiemos metu gali kilti sunkumų važiuojant per gilesnį sniegą ar nevalytus kiemus, tačiau tai bendra problema visiems žemesniems hečbekams. Priežiūrai jautriausia vieta – galiniai stabdžių mechanizmai, kurie linkę užsikirsti dėl drėgmės ir nešvarumų.
Rida ir faktinė techninė būklė
Didžioji dauguma likusių Audi A3 1.9 TDI 66 kW modelių Lietuvoje jau perkopę 300 000 km, o nemaža dalis artėja prie 400 000 km ir daugiau. Tiesa, kai kurie skelbimuose vis dar rodo 220–250 tūkst. km, tačiau tai retai būna tikroji rida. Verta žinoti, kad šis variklis patikimai tarnauja net ir po 500 tūkst. km, jei buvo tinkamai prižiūrėtas, todėl aukšta rida savaime nėra blogas ženklas – svarbiau techninė apžiūra ir faktinė būklė.
Potencialiems pirkėjams patariama prieš įsigijimą atlikti kompresijos matavimą, tepalų analizę ar bent VAG grupės diagnostiką, kad būtų aiškesnis vaizdas apie bendrą variklio ir elektronikos būklę.
Degalų kokybė ir dyzelino įtaka ilgaamžiškumui
AGR variklis nėra labai jautrus degalų kokybei, tačiau net ir jis po ilgų metų gali nukentėti nuo vandeniu užteršto ar nekokybiško kuro, ypač jei retai keičiamas kuro filtras. Žiemos metu verta naudoti dyzelino priedus, nes senesni modeliai neturi pažangios kuro šildymo sistemos. Taip pat patartina nevažinėti su beveik tuščiu baku, ypač kai temperatūra nukrenta žemiau -10 °C.
Priežiūra ir servisų tinklas
Tai vienas iš paprasčiausiai prižiūrimų dyzelinių modelių Lietuvoje. Daugumą remonto darbų galima atlikti be specializuotos įrangos, todėl šis modelis ypač populiarus tarp techniką išmanančių savininkų ar kaimo vietovėse. Dalys pigios, o didelė paklausa garantuoja jų prieinamumą tiek naudotų, tiek naujų detalių rinkoje. Net sudėtingesni darbai, tokie kaip siurblio restauracija ar sankabos keitimas, dažnai kainuoja gerokai mažiau nei analogiški darbai šiuolaikiniuose modeliuose.
Žmonių atsiliepimai
Audi A3 1.9 TDI 66 kW per daugiau nei du dešimtmečius įgavo beveik kultinį statusą tarp vairuotojų, ieškančių patikimo, ekonomiško ir ilgalaikio automobilio. Ypač Lietuvoje šis modelis dažnai įvardijamas kaip „tikras darbinis arklys“, galintis atlaikyti ir netinkamą priežiūrą, ir ilgus metus kintančiose klimato sąlygose. Atsiliepimai iš vairuotojų patvirtina: nors automobilis neturi šiuolaikinių komforto sprendimų, jis atsiperka per laiką savo ilgaamžiškumu.
Teigiami įspūdžiai
„Turėjau 1999 metų A3 su 66 kW AGR varikliu. Važiavo 7 metus be didesnių bėdų. Tik laiku keičiau diržus, filtrus, ir viskas. Kuro sąnaudos mieste 6,5, užmiesty – apie 4,8. Už tokį amžių, tai tikrai geras variantas.“
— Egidijus, 48 m., Raseiniai
„Sakė visi, kad senas, silpnas ir nevažiuos. Bet kai kasdien važinėji 20 km iki darbo – tikrai pakanka. Per 3 metus keičiau tik važiuoklės smulkmenas. Purkštukai originalūs, siurblys veikia, turbina dar niekada netvarkyta.“
— Jolanta, 41 m., Utena
„Iš visų automobilių, kuriuos esu turėjęs, šitas buvo pigiausias išlaikyti. Remontuoju pats – dalių pilna, konstrukcija paprasta. Važiuoja ne kaip sportinis, bet už tai veikia kasdien.“
— Marius, 37 m., Kėdainiai
Kritiškesni komentarai
„Važiavimas per miestą gerai, bet kai reikia įkalnėje aplenkti – trūksta galios. Jei su keleiviais ar pilnu bagažu, turi gerai apgalvoti manevrą.“
— Vidas, 50 m., Kaunas
„Po 300 000 km prasidėjo visos problemos vienu metu – stabdžiai, žvakės, aušinimo pompa. Ne brangu, bet erzina, kai kas mėnesį reikia ką nors keisti.“
— Andrius, 42 m., Šilalė
„Automobilis geras, bet važiuojant greitkeliu trūksta izoliacijos. Variklio garsas girdisi salone, ypač virš 110 km/h.“
— Simona, 34 m., Vilnius
Vairuotojų nuomonės iš užsienio
Vokietijos forumuose šis modelis dažnai vadinamas „paskutiniu tikru TDI“, kurio eksploatacijos kaina mažesnė nei bet kurio šiuolaikinio dyzelinio modelio. Jungtinės Karalystės bendruomenėse Audi A3 su AGR varikliu mėgstamas tarp automobilių entuziastų, kurie remontuoja patys, o Lenkijos naudotojai dažnai giria jį už atsparumą prastiems keliams ir degalams.
Ar verta rinktis Audi A3 1.9 TDI 66 kW šiandien?
Renkantis naudotą automobilį, ypač vyresnio amžiaus, svarbu ne tik techninė būklė, bet ir atsakymas į klausimą – ar šis modelis vis dar turi prasmę šiandienos realijose? Audi A3 1.9 TDI 66 kW – tai automobilis, kuris pasiūlo daug praktiškumo ir mažai išlaidų, jei žmogus ieško taupaus, patikimo, paprasto automobilio kasdienai.
Kam verta rinktis šį modelį
Šis automobilis puikiai tinka tiems, kurie:
- Nori taupaus automobilio su realiomis 5–5,5 l/100 km sąnaudomis.
- Pirmenybę teikia patikimumui, o ne greičiui ar prabangai.
- Gyvena regionuose, kur svarbu pigus remontas ir dalių prieinamumas.
- Patys prižiūri automobilį arba turi pažįstamą meistrą.
- Ieško pirmojo automobilio arba laikino sprendimo 1–3 metams.
Jei randi tvarkingą modelį su aiškia aptarnavimo istorija, be korozijos ir veikiančia kuro sistema, tai gali būti vienas racionaliausių pasirinkimų iki 2000–3000 € biudžeto.
Kam šis modelis gali būti netinkamas
Audi A3 1.9 TDI 66 kW nebus tinkamas vairuotojams, kurie:
- Ieško komforto, technologijų ar modernaus dizaino.
- Dažnai važiuoja greitkeliais, kur norisi daugiau galios lenkimui.
- Nori automobilio su mažesne rida arba garantijomis.
- Nepakenčia salono triukšmo ar vibracijų virš 110 km/h.
- Neturi laiko ar noro prižiūrėti senesnį automobilį.
Reikėtų suprasti, kad tai daugiau „mechaninis“ nei „emocinis“ pasirinkimas – modelis nesužavės dizainu, bet savo funkciją atliks ištikimai.
Alternatyvos, kurias galima svarstyti
Jei ieškote kažko panašaus, bet norėtumėte daugiau komforto ar galios, galima žiūrėti į:
- Skoda Octavia I 1.9 TDI (81 kW, ALH arba ASV) – šiek tiek erdvesnis ir stipresnis.
- Volkswagen Golf IV 1.9 TDI – identiška techninė bazė, bet platesnis pasirinkimas.
- Honda Civic VI 1.7 CTDi – patikimas japoniškas dyzelis, šiek tiek tylesnis.
- Toyota Corolla 2.0 D-4D – tvirta alternatyva su mažesniu triukšmu.
Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)
Ar Audi A3 1.9 TDI 66 kW variklis tikrai toks patikimas?
Taip. AGR variklis yra vienas patikimiausių VAG dyzelių. Paprasta konstrukcija be sudėtingos elektronikos, fiksuota turbina ir mechaninis siurblys užtikrina ilgą tarnavimą net esant didelėms ridoms.
Ar 66 kW galia pakanka kasdieniam naudojimui?
Kasdieniams maršrutams, ypač mieste ir užmiestyje – pakanka. Tačiau važiuojant su keleiviais ar norint aktyviau lenkti – galios gali pritrūkti, ypač kalvotose vietovėse ar greitkelyje.
Kaip dažnai reikia keisti paskirstymo diržą?
Gamintojas rekomenduoja keisti kas 90 000–120 000 km arba kas 5 metus. Kartu būtina keisti ir vandens pompą, nes ji dažnai varoma tuo pačiu diržu.
Ar automobilis jautrus kuro kokybei?
Mažiau nei PD ar CR dyzeliai. Vis dėlto nekokybiškas ar vandeniu užterštas dyzelinas gali pažeisti kuro siurblį. Rekomenduojama naudoti degalų priedus ir reguliariai keisti kuro filtrą.
Kurios šio modelio vietos labiausiai linkusios rūdyti?
Dažniausiai korozija pasireiškia galinių arkų apačioje, slenksčiuose ir durų briaunose. Taip pat verta patikrinti kėbulo siūles po apatinėmis durelių gumomis.