Automobilių sportas tampa vis populiaresnis, o šios srities renginių gausu ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Skirtingos lenktynių rūšys kiekvienam leidžia išsirinkti savo mėgstamiausią automobilių sporto šaką – tiems, kam nepatinka slalomas, galbūt patiks žiedinės lenktynės ar ralis, o mėgstantiems ekstremalumą puikiai tiks driftas. Dalyvauti automobilių lenktynėse gali ne tik profesionalai – dažnai jos organizuojamos ir eiliniams vairuotojams, tačiau yra viena sąlyga – lenktyninis automobilis. Todėl vos tik gavę vairuotojo pažymėjimą, naujai iškepti vairuotojai dažnai suskumba pirkti lenktyninį automobilį ir neretai padaro klaidų.
Automobilių sporto populiarumas ir lenktynių rūšys
Automobilių sportas vis labiau populiarėja – dažniau rengiami bei plačiai visuomenei lengviau prieinami renginiai pritraukia vis daugiau šio sporto entuziastų. Didelis viešas dėmesys, tiesioginės varžybų transliacijos iš vairuotojo kabinos bei įvairūs lenktynių simuliatoriai pritraukia dar daugiau dėmesio iš naujų šio sporto gerbėjų. Šio sporto dalimi taip pat tampa lažybos ir statymai internetu – vis daugiau renginių turi savo atskirą pasiūlą. Nors automobilių sportas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti gana statiškas, tai toli gražu nėra tiesa. Susipažinkime su trimis populiariausiomis automobilių sporto rūšimis.
Ralis
Kone populiariausia automobilių sporto šaka – tai ralis. Ralio keliu gali tapti bet koks kelias ar net bekelė – visa tai priklauso nuo organizatorių sudaryto maršruto. Ralis gali vykti įprastuose keliuose ar miesto gatvėse (tokie keliai ar gatvės būna laikinai uždaromi dėl vykstančio renginio), miško keliuose ar kaimo žvyrkeliuose – iš esmės bet kokį kelią galima paversti ralio trasa. Ralyje dalyviai startuoja paeiliui ir visi turi kuo greičiau įveikti numatytas atkarpas – laikas čia yra svarbiausias.
Slalomas
Dar viena automobilių lenktynių rūšis – slalomas. Dažniausiai slalomo varžybos vyksta uždarose vietose – lenktynių trasose ar specialiose aikštelėse. Slalomo esmė – kaip įmanoma tiksliau ir tvarkingiau įveikti sudėliotą trasą. Kitaip nei ralio trasa – ši dažnai būna labai trumpa ir dalyviai ją įveikia per kelias minutes ar net keliasdešimt sekundžių. Slalomas taip pat išsiskiria tuo, jog čia greitis nėra pagrindinis aspektas. Slalomo trasos įveikiamos važiuojant lėtai, tačiau tiksliai – padarant kuo mažiau žalos iš kūgelių ar kitų kliūčių padarytai trasai.
Driftas
Vienas iš ko gero didžiausią įspūdį padarančių automobilių sportų – tai driftas. Nors tai pakankamai naujas ir specifinis autosportas, tarp žiūrovų jis tampa vis populiaresnis. Driftas – tai automobilio slydimas šonu, kuomet vairuotojas kontroliuoja automobilio kryptį bei greitį. Kaip ir slalome, drifte greitis nėra svarbiausias – čia labai svarbi technika, pasirodymas ir šou elementai. Kuo sudėtingesnis ir rizikingesnis (priartėjant prie kliūties ar kito automobilio) slydimas – tuo reginys įspūdingesnis.
4 pradedančiųjų vairuotojų klaidos perkant lenktyninį automobilį
Vos gavus vairuotojo pažymėjimą, automobilio vairavimas tampa nauju hobiu. Kupini motyvacijos, pasitikėjimo savimi ir noro kuo daugiau praleisti už vairo, naujai iškepti vairuotojai dažnai suskumba pirkti lenktyninį automobilį, tačiau neįvertina to, jog patirties šioje sferoje turi dar visai mažai.
- Konkrečioms lenktynėms nepritaikytas automobilis
Pradedantieji vairuotojai gali būti apsėsti minties, jog jiems žūtbūt reikia lenktyninio automobilio, tačiau svarbu nepamiršti fakto, jog skirtingos automobilių sporto šakos reikalauja skirtingų specifikacijų bei techniškai skirtingų automobilių. Pavyzdžiui, drifto sporte automobilis privalo būti varomas galiniai ratais, turėti sustiprintą pakabą bei važiuoklę. Tam, kad automobilis šonu slystų lengviau – padangos turi būti taip pat specialiai pritaikytos.
Daugelyje autosporto šakų reikalingos ir papildomos specialios apsaugos priemonės – apsauginiai lankai, sustiprinti saugos diržai. Nežinodamas daug specifinių detalių pradedantysis vairuotojas gali nusipirkti tokį automobilį, kuris bus pritaikytas visai ne tai autosporto šakai, kurioje dalyvauti norėtų vairuotojas, o gal net apskritai bus netinkamas dalyvauti bet kokiose varžybose ar lenktynėse.
- Techninė būklė
Lenktyniniai automobiliai dažnai būna modifikuojami – juose įtaisomos naujos apsaugos sistemos, keičiamos detalės ar net variklis. Tiek daug ir sudėtingų modifikacijų turėjęs automobilis, nors ir tinkamas varžyboms, gali neatitikti įstatymais nustatytų techninių reikalavimų bei galiausiai neturėti galiojančios techninės apžiūros. O be šių dokumentų automobilis apskritai negali būti eksploatuojamas.
Tokie automobiliai yra linkę dažniau gesti ateityje. Skirtingos bei modifikuotos detalės taip pat yra ir labai brangios bei retos, todėl įvykus net ir menkiausiam gedimui reikėtų įsivertinti, jog tai gali kainuoti ne vieną šimtą eurų.
- Vairavimo sudėtingumas
Kadangi lenktyniniai automobiliai būna pritaikyti trasoms, jie gali stipriai skirtis nuo įprastų, kasdienių automobilių. Atliktos automobilių modifikacijos jų valdymo mechanizmą padaro sudėtingesnį, todėl vairuoti lenktyninį automobilį gali tikrai ne kiekvienas. Naujam vairuotojui, kuris turi dar labai mažai patirties, toks automobilis gali tapti ir neįveikiamu uždaviniu.
„Įvaldyti“ lenktyninį automobilį gali būti tikrai sudėtinga – aukštesnė automobilio galia padidina riziką prarasti kontrolę ir nesuvaldyti automobilio. Taip pat, po modifikavimo tokie automobiliai dažnai lieka be pagalbinių sistemų (kaip, pavyzdžiui, ABS), todėl vairuotojas čia turi būti itin įgudęs ir jausti automobilio judesius.
- Neteisingas finansų įvertinimas
Norint įsigyti lenktyninį automobilį tektų gerai papurtyti kišenes – jie dažnai kainuoja tikrai daugiau nei vidutinis panašios klasės klasikinis automobilis. Nauji vairuotojai dažnai daro ir finansinę klaidą – atidavę visą savo biudžetą automobilio įsigijimui jie pamiršta, jog lenktyninio automobilio priežiūra bei naudojimas reikalauja kur kas daugiau lėšų nei paprasto.
Visų pirma, tokie automobiliai nėra ekonomiški, tad reikėtų iškart pamąstyti, jog pinigų kurui taip pat bus išleista daugiau. Tokių automobilių remontas yra dažnas ir nepigus – detalės gali kainuoti po kelis šimtus eurų. Tuomet prisideda ir varžybų dalis – nario mokesčiai, speciali apranga (be kurios varžybose dalyvauti dažnai draudžiama), specialios, reikalavimus atitinkančios padangos ir kitos detalės. Visi atskiri aspektai sudaro išties nemažą sumą pinigų, be kurios vairuotojas automobilio naudoti negalėtų, todėl labai svarbu apskaičiuoti ir ateities išlaidas bei visų automobiliui skirtų pinigų neišleisti vienu kartu.