Volvo S80 su 2.4 D5 120 kW (163 AG) varikliu – tai automobilis, kurį šiandien dažnai minime kaip vieną patikimiausių naudotų dyzelinių sedanų rinkoje. Tai pirmosios kartos D5 agregatas, gamintas nuo 2001 iki 2005 metų, kuris tapo tam tikru etalonu Volvo dyzelinių variklių istorijoje.
Šis penkių cilindrų variklis, pažymėtas D5244T, žinomas dėl savo:
- Paprastos ir patikimos konstrukcijos
- Patogaus eksploatavimo net prie didelės ridos
- Gerai subalansuotos galios ir ekonomiškumo
Volvo S80 su šiuo varikliu dažnai renkasi tie, kurie nori ramaus, patogaus ir nesudėtingo automobilio – be perteklinės elektronikos, be DPF filtro, su aiškiai suprantama mechanika. Nors šis automobilis jau peržengė 20 metų ribą, kai kurie egzemplioriai vis dar eksploatuojami be kapitalinio remonto ir su 400 000+ km rida.
Tačiau ar toks modelis šiandien dar prasmingas pasirinkimas? Ar išlaikymo kaštai tikrai nedideli? Kaip jis palyginamas su vėlesnėmis D5 versijomis?
Atsakysime išsamiai – be mitų ir be emocijų. Šis straipsnis skirtas tiems, kurie ieško ne blizgesio, o objektyvios informacijos apie eksploataciją, patikimumą ir tikrąją naudą.
Variklio konstrukcija ir technologijos
Volvo 2.4 D5 120 kW variklis (variklio kodas D5244T) buvo pradėtas gaminti 2001 metais ir naudotas pirmosios kartos S80, V70 bei XC70 modeliuose. Tai pirmasis „tikrasis“ D5 – sukurtas nuo nulio Volvo inžinierių, be bendrų platformų su kitais gamintojais.
Skirtingai nei vėlesnės D5 kartos, šis variklis neturi DPF filtro, o elektronika čia minimali. Jis pritaikytas ilgoms distancijoms, nuosaikiam naudojimui ir neperkrautai eksploatacijai.
Šios konstrukcijos privalumai pasitvirtino dešimtmečius – variklis dažnai pasiekia 400 000–500 000 km ribą be kapitalinio remonto, jei atliekami baziniai techniniai aptarnavimai.
Variklio baziniai duomenys
- Darbinis tūris: 2 401 cm³
- Cilindrų skaičius: 5 eilėje
- Galia: 120 kW (163 AG) @ 4 000 aps./min
- Sukimo momentas: 340 Nm @ 1 750–3 000 aps./min
- Įpurškimas: Bosch Common Rail (pirmos kartos)
- Vožtuvai: 20 (4 vienam cilindrui)
- Turbina: paprasta, be kintamos geometrijos
- Paskirstymo sistema: diržas + vandens pompa
- Emisijų standartas: Euro 3
- EGR sistema: yra, bet paprasta
Konstrukciniai ypatumai
Skirtingai nuo vėlesnių D5, ši versija turi labai paprastą ir tvirtą sandarą. Nėra DPF filtro, o EGR yra mechaninis – be sudėtingo valdymo modulio. Tai leidžia išvengti daugelio šiuolaikinių dyzelių problemų.
Kita vertus, pirmos kartos Bosch Common Rail sistema, nors ir patikima, reikalauja švaraus kuro. Ilgainiui aukšto slėgio siurblys gali susidėvėti, ypač jei buvo naudojamas nekokybiškas kuras ar filtras keistas per retai.
Turbina – paprasta, be kintamos geometrijos. Nors tai šiek tiek riboja dinamiškumą žemose apsukose, patikimumas ženkliai didesnis. Ji dažniausiai tarnauja virš 300 000 km be rimto remonto.
Transmisijos variantai
Šis variklis buvo montuojamas su:
- 5 laipsnių mechanine dėže (M56)
- 5 laipsnių automatine dėže (AW55-50SN)
Automatinė dėžė vertinama dviprasmiškai – jei alyva buvo keista laiku (kas 60 000–80 000 km), dėžė tarnauja pakankamai ilgai. Tačiau jei buvo apleista, dažni atvejai, kai šiltu metu prasideda smūgiai, pavarų strigimas arba avarinis režimas.
Dinamika, valdymas ir sąnaudos
Volvo S80 su 120 kW D5 varikliu nebuvo kurtas lenktynėms – tai komfortiškas kelionių automobilis, kur svarbiausia yra sklandumas, tylesnis variklio darbas ir patikimumas. Vis dėlto šis penkių cilindrų dyzelis tikrai nėra lėtas – traukos pakanka tiek kasdieniam naudojimui, tiek lenkimui užmiestyje.
Važiavimo dinamika
Pagreitėjimas nuo 0 iki 100 km/h:
- Su mechanine dėže: ~9,5 sekundės
- Su automatine dėže: ~10,5 sekundės
Variklis traukia jau nuo žemų apsukų – apie 1 700–1 800 aps./min jau jaučiamas maksimalus sukimo momentas. Tai leidžia važiuoti ekonomiškai be dažnų pavarų perjungimų.
Mechaninė pavarų dėžė suteikia daugiau kontrolės, o automatinė – patogesnė, bet gali būti vangoka, ypač šaltu metu ar prie didesnių apkrovų.
Dėl masyvaus kėbulo ir komforto orientuotos važiuoklės, valdymas yra nuspėjamas, bet ne sportiškas – tai daugiau „plaukiantis“ sedanas nei griežtas kelio laikytojas.
Komforto lygis
- Garso izoliacija labai gera – penkių cilindrų variklis veikia tyliai, ypač pastoviu greičiu
- Pakaba sugeria vidutinio dydžio nelygumus, tačiau aukštesnio profilio padangos čia būtinos – su žemais profiliais gali pasijausti smulkūs kelio defektai
- Sėdynės – vienos komfortiškiausių klasėje, ypač ilgoje kelionėje
Realios kuro sąnaudos
Nors gamintojas deklaruoja apie 6,0–6,5 l/100 km mišriu režimu, realybėje vartotojai dažniau fiksuoja šiuos skaičius:
- Mieste – 8,0–9,0 l/100 km (automatinė dėžė gali pasiekti 9,5 l)
- Užmiestyje – 5,5–6,2 l/100 km
- Mišriu režimu – apie 6,8–7,4 l/100 km
Didžiausią įtaką sąnaudoms daro:
- Transmisija – automatinė dėžė vidutiniškai „suvalgo“ 0,5–0,8 l daugiau
- Padangų plotis ir slėgis
- Važiavimo režimas – šaltuoju sezonu mieste sąnaudos stipriai išauga
Atsižvelgiant į variklio amžių ir masyvų kėbulą, kuro sąnaudos vis dar išlieka konkurencingos, ypač lyginant su 2.5 TDI VAG grupės ar 2.2 D-CAT Toyota varikliais to paties laikotarpio.
Patikimumas – kuo šis variklis išsiskiria?
Volvo 2.4 D5 120 kW (D5244T) plačiai laikomas vienu patikimiausių dyzelinių variklių, gamintų po 2000-ųjų. Tai variklis, kurį dažnai renkasi tie, kurie nori „sėsti ir važiuoti“ – be galvos skausmo dėl DPF, sudėtingos EGR valdymo ar jautrios įpurškimo sistemos.
Kodėl jis patikimas?
- Be DPF filtro – nereikalauja regeneracijų, nereaguoja į trumpus atstumus
- Paprasta turbina – be kintamos geometrijos, todėl patvaresnė ir pigesnė remontuoti
- Bosch pirmos kartos Common Rail – pakankamai paprasta ir atspari sistemai
- Patikima mechaninė paskirstymo sistema – jei keičiama laiku, problemų nekyla
- Paprasčiausia EGR versija – mažiau jautri, lengviau valoma
Jeigu šis variklis eksploatuotas teisingai, 300–400 tūkst. km jam nėra jokia riba. Praktiškai tai reiškia, kad tokie automobiliai dar šiandien važinėja be jokių kapitalinių remontų.
Dažniausi gedimai
Termostato nusidėvėjimas
Bėgant laikui, termostatas pradeda netiksliai reguliuoti aušinimo skysčio temperatūrą. Vairuotojas tai gali pastebėti, kai variklis sunkiai įšyla iki darbinės temperatūros arba temperatūra svyruoja. Tai ne tik padidina kuro sąnaudas, bet ir neigiamai veikia variklio veikimo efektyvumą, ypač žiemą. Gedimas gana dažnas, ypač prie ridos virš 250 000 km. Pakeitimas nėra brangus, bet būtinas – ignoruojant problemą, ilgainiui gali atsirasti ir papildomų grandinės reakcijų aušinimo sistemoje.
EGR vožtuvo užsiteršimas
EGR sistema, atsakinga už išmetamųjų dujų recirkuliaciją, laikui bėgant pradeda kaupti suodžius – ypač kai automobilis dažnai naudojamas mieste ar trumpoms distancijoms. Užsikimšęs vožtuvas lemia sumažėjusią trauką, padidėjusį degalų suvartojimą, nelygų variklio darbą, o dažnai ir įspėjamąsias lemputes prietaisų skydelyje. Ši problema lengvai sprendžiama – pakanka vožtuvą išvalyti arba pakeisti, tačiau ją verta atlikti profilaktiškai, nelaukiant simptomų.
Aukšto slėgio kuro siurblio dėvėjimasis
Nors Bosch aukšto slėgio siurblys šiame variklyje pasižymi patikimumu, jis labai jautrus prastos kokybės kurui ir pavėluotai keičiamam kuro filtrui. Susidėvėjęs siurblys gali sukelti slėgio kritimą, dėl kurio automobilis prasčiau užsiveda, netolygiai dirba ar praranda galią apkrovos metu. Tokia problema dažniausiai išryškėja prie ridos virš 350 000 km. Jei sistema nebuvo užteršta, siurblį dažnai galima restauruoti – tai ekonomiškesnė alternatyva nei keitimas nauju.
Variklio pagalvių susidėvėjimas
Didėjant ridai, vis dažniau pasireiškia variklio pagalvių susidėvėjimas. Tai natūralus reiškinys dėl nuolatinės vibracijos ir variklio darbo apkrovos. Pagrindiniai simptomai – juntamos vibracijos salone, garsesnis variklio garsas, ypač laisvąja eiga arba perjungiant pavaras. Nors pati problema nėra kritinė, ji mažina važiavimo komfortą ir, laikui bėgant, gali lemti papildomą įtampą transmisijai. Keitimas nėra sudėtingas ar brangus, tačiau rekomenduojamas, kai komfortas ženkliai pablogėja.
Priežiūros išlaidos ir remontai
Volvo S80 su 2.4 D5 120 kW varikliu ilgainiui įsitvirtino kaip vienas iš sąlyginai ekonomiškesnių pasirinkimų aukštesnės klasės dyzelių kategorijoje. Priežastis paprasta – mažesnė priklausomybė nuo sudėtingų elektroninių sistemų, lengviau randamos dalys ir laiko patikrinta konstrukcija.
Alyvos ir filtrų keitimas
Pagrindinis techninis aptarnavimas – alyvos ir keturių filtrų (oro, kuro, salono, alyvos) keitimas – atliekamas kas 10 000–12 000 km. Rinkoje kaina svyruoja nuo 90 iki 120 €, priklausomai nuo alyvos ir detalių gamintojo. Verta rinktis kokybišką sintetinę alyvą su ACEA A3/B4 arba C3 standartu.
Paskirstymo diržo keitimas
Šiame variklyje naudojamas paskirstymo diržas, kurį rekomenduojama keisti kas 160 000 km arba kas 8 metus. Kartu keičiama ir vandens pompa. Viso komplekto kaina su darbu – apie 300–400 €. Nepakeitus laiku, gresia rimti variklio pažeidimai, todėl šis darbas – prioritetinis.
Automatinės pavarų dėžės alyvos keitimas
Jei automobilis turi automatinę pavarų dėžę (AW55-50SN), alyvos keitimas yra būtinas kas 60 000–80 000 km. Gamintojo nuoroda „užpildyta visam laikui“ realybėje nepasiteisina. Pilnas keitimas kainuoja apie 180–250 €, dalinis – šiek tiek pigiau, bet mažiau efektyvus.
Stabdžių sistemos priežiūra
Priekinių stabdžių diskų ir kaladėlių komplektas – apie 150–180 €, galinių – 100–130 €. Daugumos komponentų gamintojai (ATE, TRW, Brembo) siūlo platų pasirinkimą, todėl galima derinti kainą ir kokybę. Mieste važinėjant dažnai – kaladėlės dėvisi greičiau.
Važiuoklės mazgų remontas
Važiuoklės konstrukcija yra gana tvirta, tačiau laikui bėgant neišvengiamas svirčių įvorių, šarnyrų ar traukelių dėvėjimasis. Vienos ašies amortizatorių keitimas kainuoja apie 180–220 €, o stabilizatorių traukelių – apie 30–50 € porai. Didžiausią išlaidų dalį čia sudaro darbas.
Dalių prieinamumas ir remontų paprastumas
Didžioji dalis eksploatacinių detalių – lengvai prieinamos. Net originalios detalės nėra pernelyg brangios, o antrinės rinkos pasiūla – didelė. Volvo S80 konstrukcija leidžia atlikti nemažai darbų savarankiškai, todėl automobilis vertinamas ir tarp entuziastų.
Tačiau kartu su amžiumi atsiranda ir „tipiškų senų automobilių“ problemų: hermetikų trūkinėjimas, mažesni nutekėjimai, elektrinių langų ar komforto įrangos gedimai. Nors tai nebrangūs gedimai, jie gali erzinti, jei norisi absoliutaus patikimumo.
Vartotojų atsiliepimai – patirtis po 10+ metų
Po daugiau nei dešimtmečio eksploatacijos Volvo S80 su 2.4 D5 120 kW varikliu turi stiprią reputaciją kaip ištvermingas, komfortiškas ir mechaniškai paprastas automobilis. Tačiau kartu su pagarba ateina ir kritika – ypač dėl senstančių komponentų, kai kurių dizaino sprendimų ar detalių kainos.
Teigiami savininkų įspūdžiai
„Tai buvo pirmas mano Volvo ir jau septinti metai važiuoju be rimtų problemų. Vienintelis rimtesnis darbas – paskirstymo diržas. Variklis – kaip laikrodis, kuras saikingas, o kelyje – kaip tankas.“
– Saulius, Vilnius
„Senas, bet labai komfortiškas. Sėdynės – geriausios, su kuriomis kada esu susidūręs. Net po 300 tūkstančių – nebarška, nesiprašo mechaniko kas mėnesį. Aišku, reikia priežiūros, bet atperka ramybe.“
– Marius, Klaipėda
„Važinėju Norvegijoje. Žiemą – jokio vargo. Šildo greitai, užsiveda be jokių papildomų sistemų. Alyvą keičiu kas 10 tūkst. – tai ir nėra problemų. Automatas su priežiūra irgi patikimas.“
– Andrius, Bergen
Savininkai, kurie rūpinasi profilaktika, dažniausiai mini tą pačią mintį – tai automobilis „ne tiems, kurie ieško pigiausio sprendimo, o tiems, kurie vertina tylų važiavimą, rimtą surinkimą ir ramų eksploatavimą“.
Kritiniai pastebėjimai
„Jei pirksi pigiausią iš skelbimų – turėsi vargo. Saviškį paėmiau pigią versiją, tai po mėnesio buvo EGR, purkštukas, tada dar granata. Po to atsitiesė, bet pigiai tokio modelio paimti be rizikos beveik neįmanoma.“
– Tomas, Šiauliai
„Labai geras automobilis, bet dalys – ne iš pigiausių. Net stabilizatoriaus traukė – virš 40 €. Už BMW – pigiau. Jeigu nori važiuoti kaip priklauso, tenka investuoti.“
– Edgaras, Kaunas
„Automatinė dėžė pas mane buvo neprižiūrėta – prasidėjo trūktelėjimai. Po alyvos keitimo pagerėjo, bet vis tiek liko šioks toks nelygumas perjungiant iš 2 į 3. Norint važiuoti ilgai – būtina viską daryti laiku.“
– Rimantas, Panevėžys
Daug neigiamų patirčių kyla tada, kai automobilis buvo pirktas be patikros, turėjo „atsuktą“ ridą ar neaiškią priežiūros istoriją. Tokie atvejai dažniau pasitaiko tarp senesnių (2001–2003 m.) egzempliorių.
Bendra išvada
Savininkų nuomonės aiškiai formuoja bendrą vaizdą:
- Tie, kurie rūpinasi prevencija, keičia alyvą laiku ir tikrina automobilį prieš pirkdami, dažniausiai važinėja ilgai ir be rimtų investicijų.
- Tie, kurie paveldi pavargusį egzempliorių arba renkasi pigiausią iš skelbimų – susiduria su virtine smulkių ir vidutinių problemų.
- Komfortas, triukšmo izoliacija ir sėdynių ergonomika vis dar vertinami aukščiausiai savo amžiaus klasėje.
Ar verta rinktis Volvo S80 2.4 D5 120 kW šiandien?
Volvo S80 su 120 kW D5 varikliu šiandien yra vienas tų automobilių, kurie nebeturi prestižinio žavesio, bet vis dar turi realią vertę – jei vertinate ramų važiavimą, solidų surinkimą ir žinote, ką perkate.
Kada verta rinktis?
Šis automobilis bus puikus pasirinkimas, jei:
- Norite komfortiško ir tyliai veikiančio dyzelinio automobilio be perteklinės elektronikos.
- Važinėjate ilgesniais atstumais (užmiestyje ar magistralėmis) ir siekiate mažų kuro sąnaudų.
- Turite galimybę patikrinti automobilio techninę būklę prieš pirkimą.
- Vertinate ilgaamžiškumą ir nesibaiminate, kad automobiliui – 15 ar daugiau metų.
- Norite pigaus ir ilgalaikio sprendimo, kur svarbiausia – patikimas variklis.
Gerai išlaikyti egzemplioriai šiandien dažnai kainuoja 2 500–3 500 €, o jų bendra būklė – geresnė nei daugelio vokiškų analogų už tą pačią kainą.
Kada geriau vengti?
S80 su šiuo varikliu gali netikti, jei:
- Dažnai važinėjate trumpais atstumais mieste – variklis nespėja įkaisti, atsiranda suodžių, didėja sąnaudos.
- Norite „sėsti ir važiuoti“ be jokio įsitraukimo į priežiūrą – senesni automobiliai vis tiek reikalauja priežiūros.
- Bijote brangesnių važiuoklės ar transmisijos darbų – Volvo detalės pigios nėra.
- Neturite galimybės patikimai patikrinti automobilio prieš pirkimą – dažnas atvejis, kai suklastota rida ar slepiami defektai sukuria klaidingą įspūdį.
Be to, automatinė pavarų dėžė, jei buvo apleista, gali tapti silpnąja grandimi – reikės investuoti į alyvos keitimą ar remontą. Salono komforto įranga taip pat reikalauja priežiūros – ypač elektriniai langai, klimato valdymo blokai, vairo kolonėlės mechanizmai.
Palyginimas su alternatyvomis
Štai kaip Volvo S80 D5 120 kW atrodo prieš konkurentus:
Modelis | Variklis / Galia | Pliusai | Minusai |
---|---|---|---|
Volvo S80 D5 (120 kW) | 2.4 D5, 5 cilindrai, 120 kW | Patikimumas, komfortas, paprasta eksploatacija | Amžius, brangesnė važiuoklė, automatinės dėžės rizika |
Audi A6 C5 2.5 TDI | 2.5 TDI V6, 110–132 kW | Dizainas, interjeras, traukos pojūtis | Nepatikima V6 konstrukcija, silpna automatinė dėžė |
BMW E39 530d | 3.0 R6 dyzelis, 135–142 kW | Puikus valdymas, galingas variklis | Daug elektronikos, brangesnis remontas |
Toyota Avensis 2.0 D-4D | 2.0 D-4D, 85–93 kW | Ekonomiškas, patikimas mieste | Silpna trauka, mažiau komforto, triukšmingas |
Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)
Ar Volvo S80 D5 120 kW turi DPF filtrą?
Ne, ši variklio versija (D5244T) gaminta iki Euro 4 standarto, todėl DPF filtro neturi. Tai reiškia mažiau problemų mieste, ypač trumpais atstumais.
Kurie metai laikomi patikimiausiais šio variklio gamybos laikotarpiu?
Geriausiai vertinami 2002–2004 metų modeliai, kai konstrukcija buvo jau ištobulinta, bet dar netaikyti griežtesni emisijų standartai. 2005 m. jau pasirodė D5 Euro 4 su daugiau elektronikos.
Ar verta imti modelį su automatine pavarų dėže?
Taip, jei tik yra serviso įrašai apie alyvos keitimus. Dėžė AW55-50SN patikima, bet netoleruoja apleistos priežiūros. Jei alyva nebuvo keista – rizika žymiai išauga.
Kokios yra realios šio modelio kuro sąnaudos?
Mieste – 8,0–9,0 l/100 km, užmiestyje – 5,5–6,2 l/100 km, mišriu režimu – apie 7,0 l/100 km. Mechaninė dėžė ekonomiškesnė, ypač užmiestyje.
Ar šis modelis dar turi pranašumų prieš vokiškus analogus?
Taip. D5 variklis yra tvirtesnis nei Audi 2.5 TDI, mažiau lepus nei BMW 530d, o salono kokybė – prilygstanti ar net lenkianti kai kuriuos konkurentus. Tačiau važiuoklės mazgai brangesni už Toyota ar Opel.
Nuolaida carVertical! |
---|
Pirkdami naudotą automobilį – būtinai patikrinkit jo istoriją! Jeigu reikalinga išsami carVertical ataskaita naudokite nuolaidos kodą: AUTOZINIOS Gausite 20% nuolaidą pirkdami ataskaitą, arba spauskite šią nuorodą, kodas bus pridėtas automatiškai. |