FIAT („Fabbrica Italiana Automobili Torino“) – tai italų automobilių gamintojas, turintis daugiau nei šimtmetį siekiančią istoriją. Įmonė įkurta 1899 metais Turine, Italijoje, ir greitai tapo viena svarbiausių automobilių pramonės ikonų Europoje. FIAT garsėja savo automobiliais, kurie dažnai tapdavo tikrais tautos simboliais, įkūnijančiais itališką dizainą, praktiškumą ir prieinamumą.
Šiame straipsnyje išsamiai apžvelgsime svarbiausius FIAT automobilių modelius, jų istorijas ir įdomius faktus, kurių galbūt nežinojote.
FIAT modeliai nuo 1899 iki 1949 metų
FIAT 3½ HP (1899–1900)

Pirmasis FIAT automobilis, pagamintas 1899 metais, buvo žinomas kaip 3½ HP. Jis turėjo dviejų cilindrų variklį, generuojantį 3,5 arklio galios (AG), ir galėjo pasiekti maksimalų 35 km/h greitį. Automobilis buvo skirtas dviem keleiviams ir turėjo unikalų dizainą su atviru kėbulu. Buvo pagaminta tik 24 vienetai šio modelio, todėl jis yra itin retas ir vertingas kolekcininkų tarpe.Kme
FIAT 6 HP (1900–1901)

Sekdamas pirmojo modelio sėkme, FIAT pristatė 6 HP 1900 metais. Šis automobilis turėjo dviejų cilindrų variklį, generuojantį 10 AG, ir galėjo pasiekti apie 45 km/h greitį. Jis buvo šiek tiek didesnis nei pirmtakas ir galėjo talpinti keturis keleivius. Šis modelis padėjo FIAT įsitvirtinti kaip rimtam automobilių gamintojui Europoje.
FIAT 12 HP (1901–1902)

12 HP modelis buvo žingsnis link galingesnių automobilių. Jis turėjo keturių cilindrų variklį, generuojantį 28 AG, ir galėjo pasiekti 75 km/h greitį. Šis modelis buvo skirtas prabangesnei rinkai ir pasižymėjo aukštesnės klasės apdaila bei komfortu.
FIAT 24–32 HP (1903–1906)

Šis modelis žymėjo FIAT įėjimą į prabangių automobilių segmentą. 24–32 HP turėjo keturių cilindrų variklį, generuojantį 32 AG, ir galėjo pasiekti 80 km/h greitį. Automobilis buvo populiarus tarp aukštuomenės ir naudojamas oficialioms progoms.
FIAT Brevetti (1905–1908)

Brevetti modelis buvo sukurtas remiantis ankstesniais FIAT modeliais, tačiau turėjo patobulintą variklį ir dizainą. Jis turėjo keturių cilindrų variklį, generuojantį 20 AG, ir galėjo pasiekti 70 km/h greitį. Šis modelis buvo populiarus dėl savo patikimumo ir buvo plačiai naudojamas Italijoje.
FIAT Zero (1912–1915)

Zero modelis buvo pirmasis masinės gamybos FIAT automobilis, skirtas plačiajai visuomenei. Jis turėjo keturių cilindrų 1,8 litro variklį, generuojantį 18 AG, ir galėjo pasiekti 70 km/h greitį. Dėl prieinamos kainos ir patikimumo, šis modelis tapo itin populiarus ir padėjo FIAT tapti viena iš pirmaujančių automobilių gamintojų Europoje.it.wikipedia.org
FIAT 501 (1919–1926)

Po Pirmojo pasaulinio karo FIAT pristatė 501 modelį, kuris tapo vienu sėkmingiausių to meto automobilių. Jis turėjo keturių cilindrų 1,5 litro variklį, generuojantį 23 AG, ir galėjo pasiekti 80 km/h greitį. Šis modelis buvo vertinamas už patikimumą ir ekonomiškumą, todėl buvo plačiai naudojamas tiek Italijoje, tiek užsienyje.
FIAT 509 (1925–1929)

509 modelis buvo pirmasis FIAT automobilis su šešių cilindrų varikliu. Jis turėjo 2,3 litro variklį, generuojantį 46 AG, ir galėjo pasiekti 90 km/h greitį. Šis modelis buvo skirtas vidutinės klasės vartotojams ir pasižymėjo moderniu dizainu bei komfortu.
FIAT 508 Balilla (1932–1937)

Balilla modelis buvo sukurtas kaip prieinamas automobilis plačiajai visuomenei. Jis turėjo keturių cilindrų 1,0 litro variklį, generuojantį 20 AG, ir galėjo pasiekti 85 km/h greitį. Dėl savo kainos ir patikimumo, šis modelis tapo vienu populiariausių FIAT automobilių tarpukario laikotarpiu.
FIAT 500 „Topolino“ (1936–1955)

„Topolino“, itališkai reiškiantis „mažoji pelytė“, buvo vienas mažiausių pasaulio automobilių savo laikais. Jis turėjo keturių cilindrų 0,6 litro variklį, generuojantį 13 AG, ir galėjo pasiekti 85 km/h greitį.
FIAT modeliai nuo 1950 iki 1979 metų
Antrojo pasaulinio karo pabaigoje FIAT ženkliai išsiplėtė ir tapo vienu svarbiausių masinės gamybos automobilių gamintojų pasaulyje. Šiuo laikotarpiu kompanija pristatė daugybę modelių, tapusių ikoniškais ir visiems lengvai atpažįstamais automobiliais.
Fiat 600 (1955–1969)

Fiat 600 buvo vienas pirmųjų pokario Italijos automobilių, kuris tapo itin populiarus visoje Europoje dėl savo nedidelių matmenų ir mažų kuro sąnaudų. Jis buvo komplektuojamas su gale montuojamu 633 cm³ varikliu, kuris išvystė apie 21,5 AG galią, o maksimalus greitis siekė apie 95 km/h. FIAT 600 taip pat buvo gaminamas su atveriamu stogu, kas tais laikais buvo laikoma modernumu ir prabangos elementu.
Fiat Nuova 500 (1957–1975)

Vienas garsiausių FIAT automobilių, kurį daugelis atpažįsta kaip tikrą Italijos simbolį. Naujoji FIAT 500 versija buvo itin kompaktiškas automobilis su 499 cm³ varikliu, generuojančiu apie 17 AG. Nors mažas, automobilis buvo itin populiarus dėl žavingos išvaizdos, ekonomiškumo ir praktiškumo važinėti siauromis Italijos miestų gatvėmis. Šis modelis šiandien laikomas klasikine ikona.
Fiat 850 (1964–1973)

Fiat 850 buvo modernus ir stilingas miesto automobilis, sukurtas kaip šiek tiek didesnis ir galingesnis nei FIAT 600. Jo variklis buvo 843 cm³ darbinio tūrio, sukurdamas apie 34 AG galią, o maksimalus greitis siekė 125 km/h. Modelis taip pat buvo gaminamas sportiškesniuose kupė ir Spider kabrioleto variantuose.
Fiat 124 (1966–1974)

Fiat 124 buvo vidutinio dydžio šeimyninis automobilis, pasižymintis komfortu ir gera dinamika. Variklio darbinis tūris buvo 1197 cm³, galia – apie 60 AG, o maksimalus greitis – 140 km/h. Šis automobilis buvo toks sėkmingas, kad jo pagrindu buvo sukurti „Lada“ („Žiguli“) automobiliai Sovietų Sąjungoje, plačiai naudoti ir Lietuvoje.
Fiat 125 (1967–1972)

FIAT 125 buvo kiek didesnis, patogesnis ir galingesnis sedanas, nei prieš tai gaminti modeliai. Automobilis turėjo 1608 cm³ variklį, kuris išvystė 90 AG, o maksimalus greitis siekė net 160 km/h. Modelis buvo ypač mėgstamas dėl gerų techninių savybių ir komfortiško interjero.
Fiat 127 (1971–1983)

Tai buvo revoliucinis FIAT modelis, kuris pirmasis pristatė priekiniais ratais varomą sistemą mažų automobilių rinkoje. FIAT 127 turėjo 903 cm³ variklį, kuris išvystė apie 47 AG galią. Šis modelis tapo labai populiarus dėl ekonomiškumo (apie 6 l/100 km), puikių valdymo savybių ir patikimumo.
Fiat 128 (1969–1985)

FIAT 128 buvo vienas pirmųjų masiškai gaminamų FIAT automobilių su priekiniais varančiaisiais ratais. Šis kompaktiškas sedanas turėjo 1,1 litro variklį, generuojantį apie 55 AG galią, ir buvo labai ekonomiškas – degalų sąnaudos vidutiniškai siekė apie 7 litrus 100 kilometrų. Fiat 128 buvo plačiai eksportuojamas ir sulaukė didelės sėkmės visoje Europoje.
Fiat Ritmo (1978–1988)

FIAT Ritmo buvo drąsus žingsnis link modernesnio dizaino ir technologijų. Automobilis turėjo labai išraiškingą, netradicinį dizainą ir įvairius variklius, tarp kurių buvo 1,1 litro (60 AG) ir 1,5 litro (75–105 AG). Ritmo taip pat pasižymėjo gera ekonomija ir buvo gaminamas netgi sportinėmis versijomis, kurios ypač išpopuliarėjo tarp jaunesnių vairuotojų.
FIAT modeliai nuo 1980 iki 1999 metų
1980–1999 metai FIAT kompanijai buvo itin reikšmingi – šiuo laikotarpiu buvo pristatyta daugybė naujų modelių, kurie atitiko modernėjančius rinkos poreikius ir technologijų progresą. Šio laikotarpio automobiliai pasižymėjo naujomis technologijomis, patobulintu saugumu ir dizaino sprendimais, padėjusiais FIAT įsitvirtinti visame pasaulyje.
Fiat Panda (nuo 1980 iki dabar)

Fiat Panda pirmą kartą buvo pristatyta 1980 m. kaip kompaktiškas, paprastas ir itin praktiškas automobilis. Panda išpopuliarėjo dėl savo universalumo – jis buvo lengvai eksploatuojamas, pigus remontuoti ir labai patikimas. Pirmosios kartos Panda buvo komplektuojama su varikliais nuo 652 cm³ iki 999 cm³, generuojančiais nuo 30 iki 45 AG. Automobilis iš karto tapo Italijos ir daugelio kitų Europos šalių mėgstamu miesto automobiliu.
Fiat Uno (1983–1995)

Fiat Uno buvo pristatytas 1983 m. ir iškart tapo bestseleriu Europoje. Dizainą sukūrė garsus dizaineris Giorgetto Giugiaro, todėl Uno buvo labai modernios išvaizdos. Automobilis buvo lengvas, ekonomiškas, patogus, turėjo erdvų saloną. Variklių pasiūla buvo nuo 903 cm³ iki 1,4 litro benzininių ir dyzelinių variklių, kurių galia siekė nuo 45 iki 75 AG. 1984 m. šis automobilis pelnė Europos metų automobilio titulą.
Fiat Tipo (1988–1995)

1988 metais pristatytas Fiat Tipo tapo nauju standartu savo klasėje dėl puikaus erdvumo ir modernių technologijų. Jis išsiskyrė itin erdviu salonu ir gera surinkimo kokybe. Automobilis buvo komplektuojamas su benzininiais ir dyzeliniais varikliais nuo 1,1 iki 2,0 litrų, kurių galia siekė nuo 55 iki 148 AG. Fiat Tipo taip pat pelnė Europos metų automobilio apdovanojimą 1989 m.
Fiat Tempra (1990–1996)

Fiat Tempra buvo pristatytas kaip erdvesnis ir prabangesnis Tipo variantas, skirtas šeimoms. Tempra buvo siūlomas kaip sedanas ir universalas. Automobilis turėjo platų variklių pasirinkimą nuo 1,4 iki 2,0 litrų benzininių ir 1,9 litro dyzelinių, kurių galia svyravo nuo 65 iki 113 AG. Tempra buvo itin populiarus pietų Europos rinkose.
Fiat Cinquecento (1991–1998)

Cinquecento, išvertus iš italų kalbos reiškia „500“, buvo naujas FIAT mini automobilis, pakeitęs Fiat 126. Šis automobilis buvo itin lengvas, kompaktiškas ir puikiai tinkamas miestui. Variklių pasirinkimas buvo nedidelis – nuo 704 cm³ iki 1108 cm³ su galia nuo 31 iki 54 AG. Cinquecento buvo ypač populiarus tarp jaunimo ir miestų gyventojų dėl mažų eksploatacijos kaštų.
Fiat Punto (1993–1999 pirmoji karta)

Fiat Punto buvo sukurtas kaip Fiat Uno įpėdinis. 1993 m. pristatytas Punto buvo modernus, stilingas ir itin praktiškas miesto automobilis, kuris labai greitai tapo populiariausiu Fiat modeliu Europoje. Punto turėjo įvairius variklius nuo 1,1 iki 1,6 litro (benzininiai ir dyzeliniai), o galia svyravo nuo 55 iki 90 AG. Fiat Punto pelnė Europos metų automobilio titulą 1995 m.
Fiat Coupé (1993–2000)

Fiat Coupé buvo sportinis automobilis, kuris išsiskyrė futuristiniu dizainu, sukurtu dizainerio Chriso Bangle. Jis buvo skirtas tiems, kas vertino sportiškumą ir išskirtinumą už prieinamą kainą. Coupé turėjo 1,8–2,0 litro variklius, tarp kurių buvo ir turbokompresoriniai variantai, išvystantys iki 220 AG, leidžiantys pasiekti iki 250 km/h greitį.
Fiat Barchetta (1995–2005)

Barchetta, kas itališkai reiškia „mažoji valtis“, buvo elegantiškas dvivietis kabrioletas, pristatytas 1995 metais. Šis automobilis tapo žinomas dėl savo stilingos išvaizdos, malonaus vairavimo pojūčio ir 1,7 litro variklio, kuris išvystė 130 AG. Fiat Barchetta iki šiol yra mėgstamas kolekcionierių.
FIAT modeliai nuo 2000 metų iki šiandien
XXI amžiuje FIAT toliau sėkmingai plėtė savo modelių gamą, ypatingą dėmesį skirdamas miesto automobiliams, šeimyniniams modeliams ir visureigiams. Šiandien FIAT yra žinomas kaip praktiškų ir ekonomiškų automobilių gamintojas, puikiai derinantis tradicijas su šiuolaikinėmis technologijomis.
Fiat Punto (2005–2018)

Antrosios ir trečiosios kartos Fiat Punto tapo vienais populiariausių miesto automobilių Europoje. Šie automobiliai išsiskyrė patogumu, praktiškumu ir ekonomiškais varikliais nuo 1,2 iki 1,9 litro, kurių galia buvo nuo 60 iki 130 AG. Punto pasižymėjo lengvu valdymu, nebrangiomis dalimis ir ekonomiška eksploatacija.
Fiat Panda (2003–dabar)

Naujos kartos Fiat Panda yra vienas praktiškiausių miesto automobilių, kuris siūlo gerą matomumą, lengvą manevravimą ir žemas kuro sąnaudas. Nuo 2003 metų modelis nuolat atnaujinamas, pristatant modernesnius dizaino ir technologinius sprendimus. Variklių pasirinkimas apima nuo 0,9 iki 1,3 litro benzininius ir dyzelinius agregatus, generuojančius 69–95 AG.
Fiat 500 (2007–dabar)

Fiat 500 – vienas populiariausių šiuolaikinių mažų miesto automobilių, pasižymintis retro stiliumi, įkvėptu legendinio modelio iš XX amžiaus vidurio. Šis automobilis yra stiliaus ikona, turinti ekonomiškus ir ekologiškus variklius nuo 0,9 iki 1,4 litro, kurių galia nuo 69 iki 105 AG. 500 taip pat siūlomas visiškai elektrine versija (500e), galinčia nuvažiuoti iki 320 km vienu įkrovimu.
Fiat 500L (2012–2022)

Fiat 500L yra didesnė ir praktiškesnė legendinio „Fiat 500“ versija, pasižyminti erdviu salonu ir didele bagažine. Automobilis ypač mėgstamas jaunų šeimų dėl praktiškumo ir patogaus naudojimo. Variklių pasirinkimas – nuo 1,4 iki 1,6 litro, kurių galia siekia nuo 95 iki 120 AG.
Fiat 500X (nuo 2014 metų)

Fiat 500X yra krosoveris, išlaikantis Fiat 500 išvaizdą, tačiau pritaikytas važiuoti tiek mieste, tiek už jo ribų. Šis modelis turi padidintą prošvaisą ir papildomas pravažumo sistemas. Automobilis siūlomas su varikliais nuo 1,0 iki 1,6 litro, išvystančiais nuo 120 iki 150 AG. 500X išsiskiria komfortišku salonu, gera surinkimo kokybe ir moderniomis technologijomis.
Fiat Tipo (nuo 2015 metų iki dabar)

Fiat Tipo yra kompaktiškas, ekonomiškas automobilis, sukurtas šeimoms ir verslo klientams. Modelis vertinamas dėl praktiško salono, patogios bagažinės ir ekonomiškų variklių nuo 1,0 iki 1,6 litro. Variklių galia svyruoja nuo 95 iki 130 AG. Tipo pasižymi itin geru kainos ir kokybės santykiu, todėl Europoje itin populiarus.
Fiat Freemont (2011–2016)

Fiat Freemont yra didelis šeimyninis automobilis, siūlantis daugiau erdvės, komforto ir praktiškumo. Šis modelis sukurtas bendradarbiaujant su amerikiečių gamintoju „Dodge“. Automobilis siūlomas su dyzeliniais 2,0 litro (140–170 AG) arba benzininiu 3,6 litro (276 AG) varikliu. Freemont yra geras pasirinkimas ilgoms kelionėms, nes siūlo komfortišką ir erdvų saloną.
Fiat Fullback (2016–2019)

„Fiat Fullback“ – tai praktiškas pikapas, sukurtas bendradarbiaujant su „Mitsubishi“. Modelis pasižymi gera pravažumo sistema, patvarumu ir praktiškais sprendimais. Automobilis buvo siūlomas su 2,4 litro dyzeliniu varikliu, išvystančiu nuo 150 iki 180 AG.
Fiat 124 Spider (2016–2020)

„Fiat 124 Spider“ – sportiškas, elegantiškas ir lengvas kabrioletas, sukurtas kartu su „Mazda“. Modelis turi 1,4 litro turbobenzininį variklį, generuojantį 140 AG. Šis automobilis buvo skirtas vairavimo malonumui, derindamas itališką dizainą ir japonų patikimumą.
Fiat 500e (nuo 2020 m.)

Tai visiškai elektrinis, modernus ir stilingas miesto automobilis, kuris reprezentuoja FIAT ateitį. Modelis vienu įkrovimu gali įveikti iki 320 km, turi daug modernių technologijų, o salone naudojamos perdirbtos medžiagos. Šis modelis tapo populiarus tarp miesto gyventojų, kurie ieško ekologiško ir modernaus automobilio.
Trumpai apie FIAT ateitį
FIAT aktyviai juda elektromobilių link, o „Fiat 500e“ yra tik pirmasis žingsnis šiame kelyje. Ateityje bendrovė ketina siūlyti vis daugiau elektrinių modelių ir mažinti įtaką aplinkai, išlaikant savo pagrindinį privalumą – prieinamas kainas ir stilingą dizainą.
Išvados apie FIAT
Per daugiau nei 120 metų FIAT sukūrė automobilius, tapusius ne tik technologijų ar ekonomijos, bet ir stiliaus bei gyvenimo būdo dalimi. FIAT automobiliai išlieka vieni populiariausių dėl savo praktiškumo, patikimumo ir prieinamumo. Šiandien, pasirinkę FIAT, gaunate patrauklų ir kokybišką automobilį, kuriame dera geriausios itališkos tradicijos ir šiuolaikinės technologijos.