Perkant automobilį Lietuvoje, gali nutikti, kad po sandorio pirkėjas pastebės paslėptų defektų ar kitų nesklandumų. Lietuvos įstatymai numato tam tikras situacijas, kuriomis galima grąžinti automobilį pardavėjui, tačiau procedūros ir terminai priklauso nuo to, ar automobilis buvo įsigytas iš fizinio asmens, ar iš oficialaus pardavėjo. Šiame straipsnyje aptarsime, kokiais atvejais ir per kiek laiko pirkėjas gali grąžinti transporto priemonę.
Grąžinimo teisė perkant automobilį iš fizinio asmens
Jei automobilis perkamas iš fizinio asmens (pvz., per skelbimą ar privatų sandorį), grąžinimo teisės gali būti ribotos. Civilinio kodekso 6.317 straipsnis numato, kad pirkėjas turi teisę įsigytą prekę grąžinti, jei ji turi paslėptų defektų, apie kuriuos pirkėjas nebuvo informuotas pirkimo metu. Tačiau šioje situacijoje pagrindinis veiksnys yra susitarimas tarp pirkėjo ir pardavėjo.
Grąžinimo terminai:
- Paslėptus defektus galima grąžinti per 6 mėnesius nuo pirkimo datos, jei įrodomi defektai, apie kuriuos pardavėjas nepaminėjo. Paslėptų defektų atveju galima reikalauti automobilio grąžinimo arba dalies kainos kompensavimo.
- Reikės pateikti dokumentus ir įrodymus, kurie patvirtina, kad pardavėjas nuslėpė informaciją apie gedimus. Paprastai tai daroma per ekspertų vertinimą, kuris nurodo, ar defektai buvo esami prieš pirkimą.
Pasiruošimas grąžinimui:
- Grąžinimo reikalavimas pateikiamas raštu, nurodant paslėptus defektus ir pridedant reikiamus įrodymus.
- Jei pardavėjas atsisako priimti automobilį, situacija gali būti sprendžiama teisme.
Grąžinimo teisė perkant automobilį iš įmonės ar oficialaus pardavėjo
Įsigyjant automobilį iš oficialaus pardavėjo ar įmonės, galioja vartotojų teisių apsauga, kuri suteikia platesnes galimybes grąžinti prekę arba reikalauti kompensacijos už defektus.
Grąžinimo terminai:
- 14 dienų grąžinimo laikotarpis: Pirkėjas turi teisę grąžinti automobilį per 14 dienų nuo pirkimo be papildomų priežasčių, jei automobilis buvo įsigytas internetu arba nuotoliniu būdu. Tai apima atvejus, kai transporto priemonė buvo užsakyta internetu ir vėliau pristatyta.
- Garantinis laikotarpis: Jei automobilis turi garantiją, dažnai suteikiama galimybė per pirmuosius 2 metus kreiptis dėl gedimų, kuriuos padengtų garantija. Tačiau tai netaikoma, jei automobilis buvo eksploatuotas netinkamai ar perkaitytas per mažai priežiūros.
Paslėpti defektai:
- Jei per 6 mėnesius pastebimi defektai, apie kuriuos pardavėjas nepranešė ir kurie trukdo naudotis automobiliu, galima kreiptis dėl grąžinimo ar sutaisyti transporto priemonę pardavėjo sąskaita.
- Tokiais atvejais paprastai inicijuojama derybų procedūra, o jei nesusitariama, klausimą galima spręsti teisme arba kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.
Kaip pateikti grąžinimo reikalavimą?
Jei nusprendžiate grąžinti automobilį pardavėjui dėl paslėptų defektų arba kitų priežasčių, svarbu laikytis tam tikrų procedūrų:
- Pateikite rašytinį prašymą pardavėjui, aiškiai nurodydami grąžinimo priežastis ir pridėdami turimus įrodymus apie defektus.
- Pasinaudokite ekspertų vertinimu: jei reikalinga, pateikite nepriklausomą ekspertų vertinimą, kuriame aprašomi pastebėti defektai ir jų įtaka transporto priemonės naudojimui.
- Bendraukite su pardavėju ir stenkitės rasti abipusiai naudingą sprendimą, kad išvengtumėte teismo procedūrų.
Apibendrinimas
Lietuvoje automobilio grąžinimo terminai priklauso nuo pirkimo aplinkybių ir pirkimo formos. Jei automobilis buvo pirktas iš fizinio asmens, paslėptų defektų atveju galite grąžinti per 6 mėnesius. Jei pirkote iš įmonės, jums gali būti taikomos vartotojų teisių apsaugos taisyklės, suteikiančios 14 dienų grąžinimo terminą perkant internetu.