Kai kalbame apie BMW, dauguma pirmiausia pagalvoja ne apie dizainą ar komfortą, o apie variklį. Ši markė nuo pat įkūrimo garsėja precizišku inžineriniu darbu – varikliais, kurie derina galią, sklandumą ir emociją. BMW motorai dažnai vadinami „širdimi, kuri kvėpuoja vairavimo džiaugsmu“, tačiau kartu jie – ir diskusijų tema tarp vairuotojų: vieni juos laiko meistriškumo viršūne, kiti mini tam tikrus patikimumo iššūkius.
Šiame straipsnyje apžvelgsime populiariausius BMW variklius, jų technologinius ypatumus, dažniausias problemas bei tikrų vairuotojų atsiliepimus. Sužinosite, kurie varikliai vertinami geriausiai, kurių reikėtų vengti, ir kaip atpažinti, ar jūsų būsimas BMW išlaikys savo garsųjį „Ultimate Driving Machine“ pažadą.
BMW varikliai: technologijos ir principai
BMW inžinerija remiasi trimis kertiniais principais: galia, tikslumu ir balansu. Dauguma BMW variklių kuriami su eilinių cilindrų architektūra (vadinamais „inline engines“), o ne V formos, siekiant geresnio svorio paskirstymo ir sklandesnio darbo. Tai suteikia išskirtinį variklio garsą, švelnumą bei dinaminį balansą.
Šiuolaikiniai benzininiai ir dyzeliniai BMW motorai naudoja TwinPower Turbo technologiją – vieną arba dvi turbinas, kurios užtikrina didelį sukimo momentą nuo žemų apsukų. Tokia sistema leidžia pasiekti aukštą galią ir mažesnes sąnaudas, išlaikant BMW būdingą sportišką charakterį.
Pastaraisiais metais gamintojas aktyviai vysto ir hibridinius bei elektrinius variklius. Pavyzdžiui, modeliuose kaip 330e ar XM, benzininis variklis dirba kartu su elektriniu motoru, suteikdamas daugiau galios ir mažesnį emisijų kiekį. Tai ženklas, kad BMW išlaiko savo sportišką DNR net pereidamas į elektrifikacijos erą.
BMW variklių reputaciją formuoja ir jų garsas – nuo švelnaus 6 cilindrų šniokštimo iki žemo, masyvaus V8 riaumojimo. Tai dalis emocijos, kurią BMW vadina tiesiog: „Freude am Fahren“ – vairavimo džiaugsmu.
Populiariausi BMW varikliai ir jų savybės
BMW per savo istoriją sukūrė dešimtis skirtingų variklių, tačiau keli iš jų išsiskyrė tiek patikimumu, tiek charakteriu. Štai trys variklių šeimos, kurios šiandien dažniausiai giriamos tiek vairuotojų, tiek ekspertų.
B58 – benzininis eilinis šešių cilindrų variklis

B58 laikomas vienu geriausių šiuolaikinių BMW variklių. Jis pakeitė ankstesnį N55 motorą ir buvo pradėtas montuoti nuo 2015 m. modeliuose – 340i, 540i, Z4, taip pat Toyota Supra (kuri naudoja tą patį variklį).
Šis 3.0 litro eilinis šešių cilindrų motoras garsėja sklandžiu darbu, tvirtu sukimo momentu ir puikia galios kreive. Jo TwinScroll Turbo technologija leidžia pasiekti 340–382 AG, priklausomai nuo versijos.
Vairuotojų atsiliepimai:
„B58 variklis – tai tikras BMW dvasios tęsinys. Tylus, galingas ir itin tolygus, o su tinkamu išmetimu – tikra simfonija.“ – Tomas, Kaunas
„Turėjau 540i su B58 – 70 000 km be jokių problemų. Tiesiog užpilk kurą ir važiuok.“ – Laurynas, Vilnius
Patikimumo požiūriu B58 laikomas vienu iš mažiausiai problematiškų BMW variklių per pastarąjį dešimtmetį.
N57 – dyzelinis šešių cilindrų variklis

N57 – vienas populiariausių dyzelinių BMW variklių, montuotas 3.0 l versijose nuo 2008 m. iki 2018 m. Modeliai 330d, 530d, X5 ar X6 šį motorą pavertė legenda tarp tolimųjų kelionių vairuotojų.
Pagrindinis jo privalumas – didelis sukimo momentas (iki 630 Nm) ir ekonomiškumas. Vidutinės sąnaudos realiame gyvenime siekia 6–7 l/100 km, kas tokios galios automobiliui yra puikus rezultatas.
Tačiau N57 turi ir silpnybių – ilgainiui pasitaiko EGR vožtuvo ir grandinės dėvėjimosi problemų. Nepaisant to, prižiūrėtas variklis be didesnių remontų gali tarnauti ir iki 400 000 km.
Vairuotojų atsiliepimai:
„Važiavau 530d su N57 – traukia kaip garvežys. Svarbiausia – alyvą keisti kas 10 tūkst., ir jokių bėdų.“ – Darius, Klaipėda
„Po 300 tūkst. pradėjo skleisti garsus iš grandinės pusės, bet iki tol – absoliutus komfortas ir galia.“ – Mantas, Šiauliai
S serijos – sportiniai BMW M divizijos varikliai

S serijos varikliai – tai tikri BMW šedevrai, skirti M modeliams. Nuo legendinio S54 E46 M3 iki moderniojo S58, montuojamo į M3 ir M4 G80, šie motorai kuriami rankomis, su ypatingu dėmesiu detalėms.
S58 – naujausias šios serijos variklis, 3.0 l eilinis šešių cilindrų su dviguba turbina, išvystantis net 510 AG. Jis derina brutalų pagreitį su lenktyniniu tikslumu.
Vairuotojų atsiliepimai:
„S58 – tai variklis, kuris sukelia priklausomybę. Spaudi ir atrodo, kad jis niekada nesibaigs.“ – Arnas, Vilnius
„Buvau skeptiškas dėl turbo, bet šis motoras elgiasi kaip atmosferinis – momentinis atsakas, jokių vėlavimų.“ – Andrius, Panevėžys
Kiekvienas iš šių variklių atspindi skirtingą BMW filosofijos pusę: B58 – modernų balansą, N57 – patikimą ekonomiškumą, o S serija – gryną emociją ir sportinį paveldą.
Dažniausios BMW variklių problemos
Nors BMW varikliai garsėja savo dinamika ir konstrukcijos tikslumu, jie nėra visiškai be trūkumų. Tam tikros serijos ar kartos turi silpnų vietų, apie kurias verta žinoti tiek perkant naudotą automobilį, tiek jį eksploatuojant.
1. Alyvos nutekėjimai ir deginimas
Dalis BMW variklių, ypač ankstesnių N serijų (N20, N52, N55), turi polinkį į alyvos deginimą. Tai dažniausiai susiję su stūmoklių žiedų dėvėjimusi arba vožtuvų dangtelio sandarinimo problemomis.
Nors nedideli alyvos nuostoliai BMW varikliams nėra naujiena, ilgainiui jie gali virsti rimtu rūpesčiu – ypač jei automobilis eksploatuojamas dinamiškai. Patariama stebėti alyvos lygį bent kartą per 1000 km ir naudoti tik gamintojo patvirtintus tepalus.
2. Grandinės ir įtempėjų nusidėvėjimas
Ypač aktualu dyzeliniams N47 ir N57 varikliams. Laikui bėgant, paskirstymo grandinė išsitampo, ima skleisti garsus ir galiausiai gali nutrūkti. Tai viena brangiausių ir pavojingiausių bėdų – grandinės keitimas atliekamas sudėtingai, nes ji yra variklio gale.
Jei girdimas metališkas caksėjimas šaltame variklyje, tai pirmas ženklas, kad grandinę reikia tikrinti. Profilaktinis keitimas kas 200–250 tūkst. km gali išgelbėti nuo didelio remonto.
3. EGR vožtuvas ir suodžių sankaupos
Dyzeliniuose modeliuose dažna problema – EGR vožtuvo užsiteršimas. Dėl per didelio suodžių kiekio oro srautas tampa netolygus, automobilis gali prarasti trauką, o kai kuriais atvejais – pereiti į „limp mode“.
Ilgalaikis važinėjimas trumpais atstumais, neįkaitęs variklis ir prastas kuras – pagrindinės priežastys, kodėl EGR sistemose kaupiasi nuosėdos. Sprendimas – periodinis valymas arba vožtuvo keitimas kas 150–200 tūkst. km.
4. Turbinos bei vakuumo sistemos problemos
BMW turbokompresoriniai varikliai (ypač N20, N54, N55) pasižymi puikiu našumu, bet ir jautrumu alyvos kokybei. Nesavalaikis tepalų keitimas arba prastas filtravimas gali sutrumpinti turbinos tarnavimo laiką.
Kai prarandama galia arba girdimas švilpimas – tai ženklas, kad turbina pradeda dėvėtis. Rekomenduojama po intensyvaus važiavimo palikti variklį dirbti tuščiąja eiga 30–60 sek., kad turbina atvėstų.
5. Aušinimo sistema ir termostatai
BMW aušinimo sistemos konstrukcija efektyvi, tačiau jautri. Termostato ar elektrinio siurblio gedimai dažni tiek benziniuose, tiek dyzeliniuose modeliuose. Jei pastebite, kad temperatūra svyruoja arba ventiliatorius įsijungia per dažnai – verta nedelsiant tikrinti sistemą.
Laiku pakeisti aušinimo skystį (kas 2–3 metus) ir stebėti, ar neatsiranda nutekėjimų, – paprastas, bet būtinas prevencinis žingsnis.
6. Elektronikos ir jutiklių trikdžiai
Modernūs BMW varikliai turi daugybę daviklių – nuo oro srauto iki degalų slėgio. Ilgainiui jie nusidėvi ir gali generuoti klaidingus signalus, dėl kurių pasirodo klaidų pranešimai prietaisų skydelyje.
Dauguma šių bėdų sprendžiamos diagnostika ir atskirų komponentų keitimu, tačiau svarbu nepainioti simptomų – kartais klaida gali rodyti ne jutiklį, o visai kitą grandį (pvz., kuro siurblį ar oro įsiurbimo sistemą).
Išvada
Dauguma BMW variklių – ypač B serijos (B47, B58) – yra patikimi ir ilgaamžiai, jei prižiūrimi laiku. Didžiausi priešai šiems varikliams – nepriežiūra ir netinkamas kuras. BMW reikalauja kokybiškos priežiūros, bet ją gavęs, atsilygina tūkstančiais sklandžių kilometrų ir nepakartojamu vairavimo malonumu.
Vairuotojų atsiliepimai
„B58 variklis – tai tikras BMW dvasios tęsinys. Tylus, galingas ir itin tolygus, o su tinkamu išmetimu – tikra simfonija.“ – Tomas, Kaunas
„Turėjau 540i su B58 – 70 000 km be jokių problemų. Tiesiog užpilk kurą ir važiuok.“ – Laurynas, Vilnius
„Važiavau 530d su N57 – traukia kaip garvežys. Svarbiausia – alyvą keisti kas 10-ties tūkstančių, ir jokių bėdų.“ – Darius, Klaipėda
„Po 300 000 km su N57 pradėjo skleisti garsus iš grandinės pusės, bet iki tol – absoliutus komfortas ir galia.“ – Mantas, Šiauliai
Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)
Kokie yra patikimiausi BMW varikliai?
Laikomi patikimiausiais yra modernūs benzininiai varikliai B58 bei kai kurie dyzeliniai B-serijos motorai, jei tinkamai prižiūrimi. Svarbiausia – reguliari alyvos, oro filtrų bei aušinimo sistemos priežiūra.
Kokios BMW variklių serijos turi daugiausiai problemų?
Dažniausiai nurodomos senesnės dyzelinės N serijos (pvz., N47, N57) dėl grandinės, EGR ir aušinimo sistemos iššūkių. Ir benzininiai varikliai su dideliu rida taip pat gali turėti alyvos deginimo problemų.
Ar BMW variklis gali tarnauti 300 000 km be didelių remonto?
Taip, tai įmanoma – jei automobilis buvo prižiūrėtas, važiuotas palankiu režimu ir yra atlikta profilaktika. Tačiau išlaidų elementai atsiranda: grandinės, turbinos, aušinimo sistemos komponentai.
Kiek kainuoja pagrindinės variklio priežiūros išlaidos?
Vidutinės pagrindinės priežiūros išlaidos (alyva, filtrai, diagnostika) gali būti 300–500 € per metus, tačiau esami didesni darbai (grandinės keitimas, turbinos remontas) gali siekti tūkstančius.
Ar verta pirkti naudotą BMW su dideliu rida varikliu?
Verta, bet reikėtų pasirinkti automobilį su tvarkinga istorija, patikrinti variklio kompresiją, alyvos lygius, girdėti ar nėra neįprasto burzgimo. Tokiame automobilyje profilaktikai vertėtų skirti papildomą biudžetą.