Teisingai parinkta variklio alyva tiesiogiai lemia variklio ilgaamžiškumą, ekonomiškumą ir sklandų darbą. Renkantis svarbu suprasti klampumo žymėjimus (pvz., 5W-30), alyvos tipus (mineralinė, pusiau sintetinė, sintetinė) ir tai, ar produktas atitinka API/ACEA bei gamintojo specifikacijas. Toliau – aiškūs paaiškinimai, praktiniai pavyzdžiai ir lentelė, padėsianti greitai susiorientuoti.
Klampumas: ką reiškia 0W-20, 5W-30 ir 5W-40
Klampumas parodo, kaip alyva elgiasi šaltyje ir įkaitusiame variklyje. „W“ raidė reiškia „winter“ (žiemą), o antrasis skaičius – elgseną darbinėje temperatūroje. Kuo žieminis skaičius mažesnis, tuo lengviau šaltą rytą užsives variklis; kuo didesnis antrasis skaičius, tuo geriau alyva išlaiko plėvelę karštyje.
Lengvai važinėjant mieste ir esant atšiauresniems orams tinka 0W-20 ar 0W-30 (jei to reikalauja gamintojas). Universalesnis kompromisas vidutiniam klimatui – 5W-30. Didesnės apkrovos, priekabos tempimas ar senesnės konstrukcijos varikliai dažniau renkasi 5W-40.
Alyvos tipai: nuo mineralinės iki sintetinės
Prieš pateikiant trumpą sąrašą, pravartu žinoti, kad skirtingi tipai skiriasi bazinėmis alyvomis ir priedų paketu, todėl jų atsparumas oksidacijai, nuosėdoms ir karščiui yra nevienodas.
- Mineralinė. Pigiausia, tinkama senesniems, mažiau jautriems varikliams, bet greičiau praranda savybes ir paprastai keičiasi dažniau.
- Pusiau sintetinė. Balansas tarp kainos ir stabilumo; tinka daugeliui kasdienių automobilių su įprastais intervalais.
- Sintetinė. Geriausias stabilumas aukštoje temperatūroje, mažesnė trintis ir švaresnis variklis; daugumai šiuolaikinių motorų tai – numatytasis pasirinkimas.
Tipą parenka gamintojas. Jei leidžiama rinktis, sintetinė dažniausiai suteiks didžiausią apsaugą ir ilgiausius intervalus.
API, ACEA ir gamintojo specifikacijos
Specifikacijos pasako, ar alyva „tinka pagal taisykles“. Gamintojo reikalavimas yra virš visko, tik tada žiūrėkite API/ACEA klasę.
Kada keisti alyvą ir filtrą
Teoriniai intervalai dažnai yra ilgesni nei naudinga realiomis sąlygomis. Miesto režimas, trumpos kelionės ir šaltas klimatas spartina alyvos senėjimą, todėl kartą per metus arba kas 10–15 tūkst. km yra saugus orientyras daugumai automobilių. Filtras keičiamas kartu – senas filtras gali greitai „užteršti“ naują alyvą ir padidinti dilimą.
Praktiniai patarimai
Prieš pateikiant trumpą sąrašą, akcentas paprastas: visada pradėkite nuo automobilio knygelėje nurodytų reikalavimų, o ne nuo etiketės pažadų.
- Pasitikrinkite, ar alyva tiksliai atitinka gamintojo specifikaciją; „atitinka pagal savybes“ nėra tas pats, kas oficialus patvirtinimas.
- Jei variklis turi DPF, rinkitės mažo peleningumo (ACEA C2/C3) alyvą; netinkama alyva trumpina filtro tarnavimą.
- Esant dideliems apkrovimams (priekaba, kalnai, karštis) ar sportiškam važiavimui, intervalą trumpinkite.
- Stebėkite alyvos lygį kas 1000–1500 km; net tvarkingi varikliai gali sunaudoti „normą“.
Šie žingsniai padės išvengti brangių klaidų ir išlaikyti švarią variklio vidų be nuosėdų.
Dažniausios klaidos renkantis alyvą
Nepakanka vien žiūrėti į klampumą; svarbiausia – specifikacija. Kita klaida – vadovautis vien kaina, neatsižvelgiant į variklio tipą (tiesioginis įpurškimas, turbina, hibridas). Trečia – pamiršti filtrą ar uždelsti keitimą „nes dar važiuoja“. Galiausiai, skirtingų tipų alyvų maišymas be būtinybės gali sumenkinti priedų efektyvumą.
Variklio alyvos pasirinkimo gidas pagal markę
Tinkamai parinkta variklio alyva saugo variklį, mažina trintį ir padeda sutaupyti kurą. Žemiau – aiškus, išskleidžiamas gidas 16-ai populiariausių markių su gamintojų specifikacijomis ir rekomenduojamais klampumais. Pirmiausia visada tikrinkite, kokią specifikaciją reikalauja jūsų automobilio gamintojas, tik tada rinkitės klampumą.
Audi | VW grupės specifikacijos • low-SAPS DPF/GPF
Audi naudoja Volkswagen grupės specifikacijas. Jei variklis turi DPF arba GPF, būtina mažo peleningumo (low-SAPS) alyva.
Greita rekomendacija: daugumai Audi nuo ~2008 m. tinka 5W-30 su VW 504.00/507.00 patvirtinimu.
BMW | LL-01 / LL-04 / LL-12 FE / LL-17 FE+
„Longlife“ specifikacija parenkama pagal variklio kartą ir filtrus (DPF/GPF).
Greita rekomendacija: 2010–2016 m. dažniausiai LL-04 5W-30; nuo ~2016 m. – LL-17 FE+ 0W-20 (jei nurodo gamintojas).
Mercedes-Benz | 229.5 • 229.51/229.52 • 229.71/229.72
MB 229.x: „.5“ – aukštos kokybės be DPF, „.51/.52/.71/.72“ – low-SAPS DPF/GPF.
Greita rekomendacija: daugumai 2010–2020 m. dyzelių – 5W-30 su MB 229.51/229.52.
Volkswagen | 504.00 / 507.00 • 502.00/505.00 • 505.01
VW, Audi, Škoda ir SEAT dalijasi tomis pačiomis specifikacijomis.
Greita rekomendacija: daugumai modernių TSI/TDI – 5W-30 su 504.00/507.00.
Škoda | identiškos VW specifikacijos
Škoda taiko VW alyvos standartus; DPF/GPF – low-SAPS.
Greita rekomendacija: univeralus pasirinkimas – 5W-30 VW 507.00.
Toyota | ILSAC GF-6 / ACEA C2/C3
Nauji Toyota/Lexus benzininiai ir hibridai dažniausiai naudoja labai žemą klampumą efektyvumui.
Greita rekomendacija: hibridams – 0W-20; dyzeliams – 5W-30 ACEA C2/C3.
Honda | ILSAC GF-6 • 0W-20
Honda benzininiai ir hibridiniai varikliai dažniausiai reikalauja 0W-20.
Greita rekomendacija: naujesniems Honda – 0W-20.
Mazda | Skyactiv-G 0W-20 • Skyactiv-D C3
Benzininiai Skyactiv-G – labai žema klampa; dyzeliai Skyactiv-D – ACEA C3.
Greita rekomendacija: benzininiai – 0W-20; dyzeliai – 5W-30 C3.
Nissan | ILSAC GF-6 • ACEA C3
Europos rinkos modeliai dažniausiai: 0W-20 benzino, 5W-30 C3 dyzelio varikliams.
Greita rekomendacija: daugumai benzininių – 0W-20; dyzeliams – 5W-30 C3.
Hyundai | T-GDI 0W-20/0W-30 • Dyzeliai C2/C3
Modernūs T-GDI benzininiai varikliai – mažos klampos; dyzeliai su DPF – ACEA C2/C3.
Greita rekomendacija: T-GDI – 0W-20; dyzeliai – 5W-30 C3.
Kia | identiška Hyundai logika
Kia varikliai daug kur dalijasi reikalavimais su Hyundai.
Greita rekomendacija: nauji benzininiai – 0W-20; dyzeliai – 5W-30 C3.
Ford | WSS-M2C… specifikacijos
Ford naudoja WSS specifikacijas. EcoBoost 1.0 – 5W-20, daug dyzelių – 5W-30 low-SAPS.
Greita rekomendacija: daugumai EU dyzelių – 5W-30 su WSS-M2C913-D arba 934-B.
Opel | Dexos1 Gen2 • Dexos2
Opel (GM) naudoja „dexos“ šeimą: benzinas – dexos1 Gen2, dyzelis – dexos2.
Greita rekomendacija: universalus EU pasirinkimas – 5W-30 dexos2 dyzeliams.
Volvo | VCC RBS0-2AE • A5/B5 • C3
Drive-E serijos varikliai dažnai reikalauja 0W-20 su VCC patvirtinimu.
Greita rekomendacija: daugumai naujų Volvo – 0W-20 VCC RBS0-2AE.
Renault | RN0700 • RN0710 • RN0720
Trijulė RN0700/RN0710/RN0720 apima daugumą Renault/Nissan-M dCi atvejų.
Greita rekomendacija: dyzeliams su filtru – 5W-30 RN0720.
Peugeot / Citroën (Stellantis) | B71 2290 / 2296 / 2312
PSA B71 specifikacijos: C klasės – DPF, A3/B4 – be DPF, nauji efektyvumo paketai – 0W-30.
Greita rekomendacija: BlueHDi dyzeliams – 5W-30 B71 2290.
Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)
Ar galiu pereiti nuo 5W-40 prie 5W-30?
Jei gamintojas leidžia abi klampas ir atitinkamos specifikacijos sutampa, taip. Jei ne – laikykitės nurodymų, ypač kai variklis turi DPF ar jautrią hidrauliką.
Kiek alyvos sunaudojimas yra „normalu“?
Daugelis gamintojų leidžia nedidelį sunaudojimą (pvz., iki ~0,5 l/1000 km). Staigus padidėjimas – signalas diagnostikai (nuosėdos, žiedai, turbos sandarikliai).
Ar verta rinktis „long life“ alyvą?
Ji naudinga ilgiems greitkelio atstumams, bet miesto režime intervalą vis tiek saugiau trumpinti. Svarbiausia – atitikti specifikaciją.
Ar galima maišyti skirtingų gamintojų alyvas?
Esant būtinybei – taip, tačiau geriausia laikytis vieno tipo ir specifikacijos. Sumaišius skirtingus priedų paketus, savybės gali suprastėti.
Hibridui 0W-16 atrodo „per skysta“. Ar tai normalu?
Jei taip nurodo gamintojas – taip. Tokios alyvos sumažina trintį ir padeda taupyti kurą; variklis suprojektuotas būtent tam klampumui.